Telecomwinkel Audiocom in Dokkum heeft de inrichting van de winkel direct veranderd naar aanleiding van de nieuwe regelgeving die per 1 mei is ingegaan. Directeur Ymo Kooistra: “De winkel in de Keppelstraat is nu zo ingericht dat klanten zelf hun inkomensgegevens in kunnen vullen en wij dit niet hoeven te weten of te vragen.
Klanten kunnen ondanks de nieuwe regelgeving hun loonstrookje dus gewoon thuislaten”. Om een telefoonkrediet te kunnen verstrekken, moet ook Audiocom voldoen aan de Wet op het financieel toezicht (Wft). Dit betekent dat de winkel alleen een telefoon en abonnement kan verkopen als dit verantwoord is.
“Gratis” telefoon wordt lening
Eigenlijk heeft de gratis telefoon nooit bestaan. Want iedereen betaalde de telefoon gewoon af via de maandelijkse kosten voor het abonnement. In feite was het altijd al een aankoop op afbetaling. Bij de nieuwe wetgeving is het zo dat een telefoon van meer dan € 250 met een abonnement dat langer loopt dan drie maanden, wordt het gezien als een lening. “U hoeft dit niet te bewijzen met kopieën, u hoeft dit ook niet te vertellen, u vult dit zelf in, in het aanvraagprogramma, zonder dat een medewerker meekijkt”, is de nieuwe werkwijze bij Audiocom. Een nieuw abonnement bij Audiocom is voortaan makkelijker te vergelijken, door de kosten voor de afbetaling en de belminuten en MB’s apart te vermelden.
BKR registratie
In Nederland hebben 8,5 miljoen mensen een BKR registratie. Het BKR registreert leningen en kredieten. Telefoons die meer dan € 250 kosten met een abonnement van meer dan drie maanden, worden nu ook geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Als u een nieuwe lening wilt afsluiten, kijkt de kredietverstrekker altijd bij het BKR of u nog meer kredieten heeft. Zo beschermt het BKR consumenten tegen overkreditering. Zakelijke aanvragen en abonnementen zonder ‘gratis’ telefoon vallen buiten de Wft. Hiervoor zijn de regels dus onveranderd.