De binnenstad van Dokkum is karakteristiek, sfeervol en gezellig. Zo typeren bezoekers Dokkum. Winkelend publiek uit de gemeente Dongeradeel geniet vooral van de gezelligheid en het samenzijn met familie en/of vrienden. De bezoeker van buiten de gemeente vindt in de binnenstad luxe en stijlvolle ontspanning, maar ook cultuur en historie. Dat blijkt uit een imago-onderzoek dat eerder dit jaar is gehouden en nu is gepresenteerd aan het Binnenstadsmanagement Dokkum.
Het onderzoek, uitgevoerd door Dokkumer studente Iris Rodenburg van de Hanzehogeschool, geeft antwoord op de vraag wie de bezoekers aan Dokkum zijn en wat hun wensen zijn van de binnenstad. Uit een vragenlijst waar driehonderddertien mensen op hebben gereageerd, blijkt dat de zogenaamde primaire doelgroep die in de gemeente woont voornamelijk uit tweepersoons huishoudens van vijfenvijftig jaar en ouder bestaat, huishoudens met jonge kinderen en grotere gezinnen. Het besteedbaar inkomen ligt lager dan gemiddeld in Nederland. De primaire bezoeker stelt geen bijzondere eisen en heeft geen behoefte aan luxe. Hij geniet van de kleine dingen.
De secundaire bezoeker, afkomstig uit een straal van vijftig kilometer om Dokkum, heeft en neemt de tijd om te ontspannen en te genieten. Hij is voornamelijk veertig jaar of ouder en komt uit een tweepersoons huishouden. Verder hebben de secundaire bezoekers gemiddeld een hoger inkomen dan de eerste groep en hebben ze behoefte aan luxe en kwaliteit. Cultuur, historie en (luxe) ontspanning staan voor hen centraal.
Winkelaanbod
Veel producten worden (nog steeds) liever in het fysieke winkelgebied dan via internet gekocht, blijkt ook uit het onderzoek. Geconstateerd wordt dat het ‘middensegment modewinkels’ ondervertegenwoordigd is in Dokkum. Ruim driekwart van de bezoekers heeft belangstelling voor de koopzondagen. Een conclusie uit het onderzoeksrapport is dat het winkelaanbod in de binnenstad goed aansluit bij de doelgroepen. Vooral de bijzondere, eigentijdse winkeltjes passen bij de wensen en behoeften van de secundaire bezoeker. Het advies is minimaal één fast fashionketen (zoals H&M) te overtuigen zich in de binnenstad van Dokkum te vestigen, waar vraag naar is bij de doelgroep (jonge) gezinnen.
Binnenstadsmanager Olaf Busch toont zich tevreden over het onderzoek en de conclusies. “Ik ben blij dat men Dokkum vooral als gezellig bestempelt en over het algemeen tevreden is met het winkelaanbod”.