De Fryske Twitterdei was voor het derde jaar op rij, opnieuw een groot succes. Om 9.30 uur ’s ochtends stonden de hashtags #Frysk en #FryskeTwitterdei al tussen de meest besproken onderwerpen op Twitter. Duizenden twitteraars verzonden 6.438 unieke tweets en nog veel meer retweets met de hashtag #Frysk. De tweets kwamen uit meer dan 25 landen, van Japan tot Amerika. Daarnaast is de hashtag #Frysk bij meer dan zes miljoen mensen onder ogen gekomen. Het grootste deel van de dag, van plusminus 9.30 uur tot 21.00 uur, stond #FryskeTwitterdei op nummer één als trending topic.
Naast bekende Friezen en BN-ers zoals Jorrit Bergsma en Arjen Lubach, deden deze keer ook weer veel bedrijven en instellingen mee aan de Fryske Twitterdei, zoals het Rijksmuseum, UPC Nederland, Medisch Centrum Leeuwarden, Tresoar, Arriva Nederland, SC Heerenveen, restaurants, sportverenigingen, uitzendbureaus, bibliotheken, scholen en diverse Friese overheidsinstellingen.
De Fryske Twitterdei is een initiatief van de Praat mar Frysk-campagne fan de Afûk. Met deze actie wil de campagne de drempels om de Friese taal te gebruiken wegnemen en het gebruik van het Fries op social media zoals Twitter en Facebook stimuleren.
Kijk ook op: www.praatmarfrysk.nl