Gemeenten willen transparantie in prijzen kunstgras · Foto('s): ©NWST/Fieldmanager
  ©NWST/Fieldmanager

Gemeenten willen transparantie in prijzen kunstgras

dinsdag 28 juni 2016

Gemeenten en andere beheerders van sportvelden willen meer transparantie in de prijzen van kunstgras. Dat blijkt uit onderzoek van vakblad Fieldmanager.

In Nederland wordt jaarlijks ruim 100 miljoen euro uitgegeven aan de aanleg en renovatie van kunstgrassportvelden, veelal publieke gelden, opgebracht door gemeenten. Veel inkopers vragen zich af, zo constateert Fieldmanager, of dat geld wel goed wordt besteed. Ze zien door de bomen het bos niet meer en willen meer transparantie.

Uit onderzoek van redactie van vakblad Fieldmanager blijkt dat vooral de snelheid waarmee de kunstgrassector haar producten innoveert bijdraagt aan de onduidelijkheid. “Innovatie is natuurlijk goed, maar we zien ook dat de inkopers niet de beste keuzes maken uit het almaar uitdijende palet aan kunstgrasvelden. We zien veel ‘keuzestress’ in de markt”, aldus Hein van Iersel, hoofdredacteur en uitgever van, onder meer, vakblad Fieldmanager. “Het gaat bovendien om forse investeringen die niet zelden uit publieke middelen komen. Dat schept zware verantwoordelijkheden.”

Onnodig duur

“Veel sportclubs kopen onnodig dure kunstgrasvelden”, zegt Eric Pladdet, consultant bij adviesbureau Greenengineers. Hij uit zich in het meest recente nummer van Fieldmanager, dat deze week uitkomt met een special over het onderwerp, kritisch over het inkoopbeleid van veel sportclubs. Vooral bij hockeyclubs is het probleem goed zichtbaar, vooral omdat de sport op veel kleiner schaal beoefend wordt dan bijvoorbeeld voetbal. “De top van het Nederlandse hockey bestaat uit een zeer select groepje clubs die goed kunnen verantwoorden dat ze een peperduur ‘waterveld’ aanschaffen met een ‘asfaltbak’.” Maar er zijn volgens Pladdet legio clubs die zo’n parel van een kunstgrasveld inkopen terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Dat probleem is inmiddels ook tot veel bestuurders doorgedrongen. Tijdens een forum dat Fieldmanager in juni voor hockeyclubs heeft georganiseerd, hebben veel clubbestuurders te kennen gegeven dat ze onvoldoende inzicht meer hebben in het aanbod, de nieuwste innovaties en vooral in de financiële consequenties van keuzes die ze moeten maken. Van Iersel voelt dat er wantrouwen in de markt is geslopen. “Wat we veel hoorden is: “waarom kan er niet gewoon gezegd worden wat het kost?”. De inkopers krijgen de indruk dat de vis soms wel erg duur betaald wordt.”

Snelle ontwikkelingen

Fieldmanager probeert in de nieuwste uitgave van het vakblad meer helderheid te scheppen in de vragen rondom het inkopen van kunstgrasvelden, met name voor de hockeysport. De verschillende nieuwe systemen worden in de special belicht, inclusief de voor- en nadelen. Behalve de aanschafkosten, worden ook de onderhoudskosten onder de loep genomen. “De ontwikkelingen in de kunstgrassector zijn zo snel gegaan de afgelopen jaren dat het zelfs voor experts lastig is om helemaal bij te blijven. We zullen, ook na deze special, de komende jaren nog heel wat aandacht besteden aan het gebruik van kunstgras op sportvelden”, aldus Van Iersel.

Auteur: Redactie RTVNOF
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   tip@rtvnof.nl.

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 18:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 18:00 - 19:00
    Lytse Klankjes
    Jikke Wiersma
  • 19:00 - 21:00
    Leafde foar Muzyk
    Klaske Ferwerda
  • 21:00 - 23:00
    De Smachtwacht
    Mark en Frank Spijkers
  • 23:00 - 00:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden? · Externe Radio