Per april veranderen de openingstijden van de servicepunten van De Friesland. Door de openingstijden aan te passen, kan deze persoonlijke dienstverlening op de meeste servicepunten blijven. In Dokkum blijft De Friesland vanaf 1 mei aanwezig via het mobiele servicepunt, de vertrouwde bus die eerder ook Dokkum aandeed. Het vaste servicepunt van De Friesland in Dokkum in Sionsberg gaat per 1 mei sluiten vanwege het geringe aantal bezoekers.
De aanpassingen zijn nodig omdat het aantal bezoeken aan de servicepunten de afgelopen jaren bijna is gehalveerd. Dit komt onder meer omdat steeds meer klanten hun zaken liever online, via de vernieuwde app, de ‘mijn’-omgeving of via WhatsApp regelen. Door de veranderde openingstijden verschuift het werk voor een aantal klantadviseurs naar de afdeling Klantcontacten op het hoofdkantoor in Leeuwarden.
Uit analyses blijkt dat de terugloop in bezoekers een trend is die naar verwachting ook de komende jaren doorzet. Maar klantonderzoek toont ook aan dat de servicepunten nog steeds in een behoefte voorzien. Daarnaast passen ze nog steeds prima bij de persoonlijke aanpak van De Friesland, die dichtbij de klanten wil zijn. Daarom blijven de servicepunten op achttien locaties. Naast het mobiele servicepunt die meerdere plaatsen aandoet, blijven er vaste servicepunten van De Friesland op de huidige locaties in Leeuwarden, Sneek, Drachten en Heerenveen. In Leeuwarden is het servicepunt 5 dagen in de week geopend, de andere servicepunten zijn drie dagen in de week geopend.