Team de Bruin beleefde een ervaring om nooit te vergeten · Foto('s): Erik Visser
  Erik Visser

Team de Bruin beleefde een ervaring om nooit te vergeten

woensdag 18 januari 2017

Hier volgt een impressie van de belevenissen en ervaringen rond het rijden van de ScanCoveryTrail door Scandinavië van Team de Bruin:

Na maanden van voorbereiding was het dan eindelijk zo ver, op vrijdag 6 januari mochten we starten aan ons grote avontuur. We werden verwacht om 10 uur in de morgen in Beek om eerst wat kennis te maken met onze mede avonturiers en om de laatste dingen in de auto te installeren zoals onze Geotracker (volgsysteem) en ons Wifi verbinding voor in de auto. Daarna konden we nog wat rondlopen met onze familie en vrienden die waren meegereisd naar de start en om 14:26 uur mochten we dan daadwerkelijk starten aan ons grote avontuur.

De eerste coördinaten werden zorgvuldig door ons ingevoerd en al gauw zaten we op de snelweg door Duitsland richting Denemarken. Toen we in Denemarken aankwamen hebben we elkaar eens even aangekeken en we dachten beide hetzelfde, het zal wel niet lang meer duren voordat we het eerste hotel aan gaan doen. Maar hier bleken we er toch even redelijk naast te zitten. We kregen al vrij snel een coördinaat die eindigde in Zweden en wel in het plaatsje Helsingborg. Deze plaats konden we op twee manieren bereiken, dit kon zowel via de brug als via de boot. Wij waren 1 van de weinigen die voor de boot kozen omdat we dachten dat we op die manier wat sneller in Zweden zouden zijn, helaas dachten we hier al verkeerd.

Toen we bij de boot aankwamen bleken we 1 minuut te laat te zijn en moesten we wachten op de volgende boot, hierdoor konden we mooi achteraan sluiten in het veld. Maar toen we in Zweden kwamen dachten we weer alle twee het hotel zal nu toch echt wel gaan komen, en hier bleken we onze tweede inschattingsfout te maken. We mochten namelijk de hele nacht doorrijden en daarna ook nog de hele dag. Dit was een grote uitputtingsslag en was erg zwaar in het donker over spekgladde wegen door de bossen van Zweden. ’s Avonds kwamen we dan ook rond een uur of zes erg uitgeput in ons eerst hotel aan. Na het eten zijn we dan ook maar meteen op bed gegaan en hebben de briefing voor de volgende dag overgeslagen en dit was onze derde fout binnen 36 uur. We hadden via de mail doorgekregen dat we de volgende ochtend om 5 uur moesten gaan starten aan de volgende rit maar tijdens de briefing hadden ze de start met 2 uur uitgesteld. De volgende ochtend stonden we dus erg vroeg op om ons weer klaar te maken voor de volgende dag, gelukkig was 1 van onze vrouwen zo handig om de berichten te checken van de organisatie en deze stelde ons op de hoogte van de uitgetelde start.

Onze tweede etappe ging dus van start op 8 januari en voor het eerst maakten wij bij zonsopkomst kennis met het prachtige landschap van Zweden. De organisatie stuurde ons door de prachtige bossen van Zweden waarin ontzettend veel meren lagen, echt fantastisch om naar te kijken. Maar al snel moesten we onze ogen weer op de weg hebben omdat ook deze wegen erg glad waren. De ene na de andere deelnemer zat hier dan ook vast in de berm doordat men van de weg raakte vanwege het gladde weer. In de middag begonnen we richting Noorwegen te rijden en begon het weer slechter te worden er volgde een sneeuwstorm waarbij we niet meer zicht dan 4 meter voor de auto hadden.

In Noorwegen was hierdoor de weg afgesloten en had de organisatie besloten de etappe vroegtijdig te staken. Ze hadden met een zeer accurate handeling een ander hotel geregeld voor de 220 coureurs net voor de grens van Noorwegen. Dit was maar goed ook want anders was het weer nachtwerk geworden. In het Hotel hebben we genoten van een heerlijk diner.

De derde etappe ging 9 januari van start en de eindbestemming werd deze keer meteen bekend gemaakt door de organisatie, deze eindigde in de Lofoten in Noorwegen. We kwamen deze dag over de poolcirkel richting de Lofoten en hier kwamen we werkelijk ogen tekort, wat een prachtige wereld. We kwamen aan in Harstad een grote stad midden in de Lofoten. Hier zaten we wederom in een prachtig hotel. ’s Nachts was hier het noorderlicht te zien maar helaas waren onze oogjes toen al dicht gevallen. De volgende ochtend hebben we de foto’s gezien van teamgenoten die wel mans genoeg waren om zolang op te blijven.

10 januari zouden we op walvissafari maar helaas vanwege het slechte weer ging deze niet door en hebben we van een uitgebreide Noorse lunch genoten in het prachtige zuiden van de Lofoten. De tocht er naar toe was wederom schitterend en echt adembenemend, maar zo’n mooie wereld moet je echt met eigen ogen zien. Het is alsof je constant in een mooie ansichtkaart rondrijd. We waren voor het eerst deze dag een keer lekker vroeg in het hotel terug en hier hebben we heerlijk met onze mededeelnemers onder het genot van een hapje en een drankje zitten praten over de tot dan beleefde ervaringen.

11 januari gingen we de prachtige Lofoten al weer verlaten om te vertrekken richting Zweden, we gingen over een pas naar Zweden die in de ochtend nog was afgesloten maar naar twee uur wachten hadden meerdere sneeuwschuivers het pad schoon gemaakt en konden we er eindelijk overheen. Ondanks het schoonmaken was de pas nog steeds glad en had je ook weinig zicht op de weg omdat de sneeuw die opstoof door de auto’s bleef hangen door de kou die er op dat moment wel degelijk was. Op de top was de temperatuur ongeveer -15. We gingen wederom via bospaden in Zweden richting Finland, een heel avontuur want ook hier vloog onze auto van links naar rechts over de ijsbaan in de Zweedse bossen.

Aan het einde van de middag toen het al weer donker was hadden twee teams de auto naast de weg geparkeerd en toen we hier voor moesten wachten kwam er achter ons een vol beladen vrachtwagen aanrijden deze kon nog precies op tijd remmen. Ik moet jullie eerlijk bekennen dat team de Bruin de broek toen wel even vol had toen ze de vrachtwagen aan zagen komen. Hiermee bleek het nog niet klaar te zijn, de gestopte vrachtwagen stond op een helling en door de lading begon de vrachtwagen gewoon naar beneden te schuiven over de gladde weg. Wederom brak ons het zweet aan alle kanten uit en konden we auto nog net ver genoeg naar voren rijden om de achterkant van onze auto niet kwijt te raken. Toen we onze route hadden vervolgt bleken we lekker uit eten te gaan bij de Kerstman, na het diner hadden we de eer om met de Kerstman op de foto te gaan. De beste man bleek de Nederlandse taal ook nog machtig te zijn.

Na onze visite bij de Kerstman hadden we nog een etappe van twee uur voor de boeg richting ons hotel in Fins Lapland in het prachtige skiplaatsje Ruka. Hier hebben we met heel wat deelnemers de plaatselijke Après-ski bar maar eens even bezocht aangezien we de volgende dag een welverdiende vrije dag hadden.

12 januari zijn we naar enkele opstart problemen dan toch maar voorzichtig naar buiten gegaan om te genieten van een prachtige sneeuwscooter tocht door de Finse bossen. Dit was 2,5 uur genieten geblazen met een snelheid van rond de 95 km per uur over de Finse ijsmeren echt fantastisch. Halverwege wees onze gids ons erop dat we nog maar een kilometer of 10 van de Russische grens waren. De rest van de dag konden we heerlijk rustig aan doen en weer wat energie tanken voor de volgende dag.

13 januari mochten we weer aan de bak en de start was om 6 uur in de morgen. Maar wij als Team de Bruin hadden nu na enige dagen ervaring de heren van de organisatie al een beetje in de gaten. Dit zal in het begin wel weer door de bossen gaan in de buurt en dan zullen we wel afzakken naar beneden in Finland. Tijdens een lekkere sigaret op ons balkon van het hotel hebben we dan ook maar in alle wijsheid besloten om richting half 8 maar eens op onze app te kijken waar de rest zou zitten en om dan maar eens via de snelste route de rest van de teams weer in te halen. En ja hoor onze tactiek werkte perfect om 8 uur lagen we vooraan in het veld en hadden we heerlijk 1,5 uurtje langer rust. Dat we hiermee als een komeet in het klassement daalden was maar een kleine bijkomstigheid. De rest van de dag was kilometers maken richting de boot in Turku die om 20:50 uur richting Malmö zou gaan vertrekken.

Gelukkig waren wij mooi op tijd en schoven we aan in de rij voor de boot om kwart over 8. Enkele andere teams waren minder gelukkig en misten deze prachtige boot. Na een heerlijk diner hebben we nog even in de bar van de boot gezeten om met z’n allen te genieten van enkele versnaperingen. De lokale Finnen blijken retourtjes te kopen om de hele nacht feest te vieren op deze boot. Dit was er voor ons niet bij want de volgende dag moesten we natuurlijk weer een stukje sturen.

14 januari de rally loopt nu al redelijk naar zijn einde en de vermoeidheid begint ook al redelijk toe te slaan. Gelukkig is het qua rijden een makkelijke dag en knallen we over de snelweg in Zweden naar Denemarken. In Denemarken hebben we onderweg nog bij een zakelijke relatie van Jan Sjuk heerlijk aan een bakje koffie met een broodje gezeten, het was een warm welkom en hartstikke leuk om zomaar spontaan binnen te vallen. Toen we onze weg vervolgden kwamen we echt bij een prachtig hotel aan in Kolding in Denemarken, hier had de organisatie een super 3 gangen diner voor ons klaar staan wat echt heerlijk was. Na het eten volgde de prijsuitreiking, wij kwamen hier bij lange na niet voor in aanmerking. Daarna gingen we met z’n allen naar buiten om te genieten van een prachtige vuurwerk show, wat een prachtig einde.

15 januari de dag dat we naar huis gingen was gekomen, de echte finish was in Hengelo maar wij als Team de Bruin hadden besloten om maar meteen richting Fryslân te rijden om daar onze familie weer in onze armen te sluiten. Hoe dichter wij bij De Westereen kwamen des te meer ging onze telefoon rinkelen, het gevoel begon ons al te bekruipen dat er misschien enkele mensen ons aan het opwachten waren.

Toen we eenmaal de afslag namen op de Centrale As richting De Westereen stond de brandweer uit het dorp ons op te wachten om ons de laatste kilometers te begeleiden naar De Westereen. Maar dit bleek nog niet alles want op de Tsjerkestrjitte stonden héél veel familie leden en vrienden ons op te wachten. Dat is nog eens thuiskomen!

Onze dames hadden dit met behulp van onze vrienden toch maar super voor ons geregeld. Na de huldiging waren we nog live te horen bij Rûnwei Sport in de studio van RTVNOF met presentator Lammert Brouwer en Marcel Annema, die ons de gehele reis hebben gevold en daarvan meerdere keren verslag van hebben gedaan op de radio.

We hebben al met al een fantastische reis gehad en we willen onze sponsoren en mensen die ons op allerhande manieren hebben gesteund hartelijk bedanken. Wij hebben een onuitwisbare ervaring meegemaakt door jullie medewerking.

Op zondag 5,12 en 19 februari om 16:30 uur is de reis te zien op TV in het programma Scandinavian-Roadtrip op RTL7.

Voor meer foto´s en filmpjes kijk op: https://www.facebook.com/TeamdeBruin en blijf op de hoogte hoe de donatie van het opgebrachte bedrag wordt besteed aan de goede doelen in de regio.

Vriendelijk bedankt namens Team de Bruin,
Jan Sjuk de Bruin & Siebolt de Bruin

© Tekst: Erik Visser

Auteur: Redactie RTVNOF
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   tip@rtvnof.nl.
Team de Bruin beleefde een ervaring om nooit te vergeten · Foto('s): Erik Visser
Team de Bruin beleefde een ervaring om nooit te vergeten · Foto('s): Erik Visser
  Erik Visser

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 08:00
    Harteklanken
    Non-stop
  • 08:00 - 10:00
    Klankbord
    Geestelijk verzoekplaten programma
  • 10:00 - 12:00
    Op 'e Hichte
    Nieuws uit Achtkarspelen & Tytsjerksteradiel
  • 12:00 - 14:00
    De Weekend Nieuwsshow
    Nieuws uit Dantumadiel & Noardeast-Fryslân
  • 14:00 - 18:00
    Rûnwei Sport
    Live verslag van sport uit de streek
  • 18:00 - 20:00
    Hollandse Toppers
    Tinus Kempenaar
  • 20:00 - 22:00
    Hollands op zijn Best
    Joege en Jikke
  • 22:00 - 00:00
    Hit Tijdmachine
    Dicky Denkers
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden? · Externe Radio