DOKKUM – Kabelnoord is zondagavond en maandag aan het begin van de middag getroffen door twee DDOS-aanvallen. Door de aanvallen lagen de internetvoorzieningen van het bedrijf korte tijd plat. In de nacht van zondag op maandag en maandag overdag hebben monteurs urenlang gewerkt om het internet weer ‘up-and-running’ te krijgen. “Het ging om een aanval hogerop in de keten, bij het bedrijf waar wij internet inkopen.” Vertelt manager techniek Daan van Beek.
Kabelnoord kon zelf niets aan de aanval doen en kan daarom zelf ook geen aangifte doen. Het bedrijf waar Kabelnoord het internetverkeer inkoopt is inmiddels wel in contact met de politie en verschillende andere organisaties. Van Beek: “Zij hebben contact met de politie en andere diensten en beraden zich op vervolgstappen.”
Veel internetserviceproviders getroffen
“Een heleboel ISP’s, internetserviceproviders, hebben er last van. Niet alleen in Noord-Nederland, maar in heel het land. Dit is een veel bredere aanval dan alleen op Kabelnoord.”
De oplossing?
“Tijdens zo’n aanval zelf is er niet zoveel aan te doen, op het moment dat de aanval voorbij is helpt meestal een herstart van de router of het modem.” aldus van Beek.
Wat is een DDOS-aanval?
Een DDOS-aanval is een Distributed-Denial-Of-Service. Door een computer, computernetwerk of dienst als het ware te bombarderen met informatie, wordt geprobeerd het netwerk onbereikbaar te maken. Bij een door de ‘hacker’ goed uitgevoerde DDOS, betekent het dat een compleet netwerk uit de lucht gaat. De informatiestroom die wordt aangeleverd is voor het netwerk dan onmogelijk te behappen.
Luister hier naar Daan van Beek, manager Techniek van Kabelnoord in gesprek met verslaggever Ben de Jager