Een cobot in de zorg

Dinsdag 24-03-2020
DOKKUM - Hoe ziet de toekomst in de zorg eruit? Het verloop in de zorg is enorm en de druk op de zorgmedewerkers loopt alleen maar verder op. Een cobot kan hier een oplossing voor zijn. Hier zitten namelijk zowel voor de medewerker als de patient een aantal belangrijke voordelen aan. De cobot kan zorgen voor sociale interactie, maar ook hulp bij het verzorgen van de patient. In dit artikel kijken we er verder naar. 

De nieuwste ontwikkelingen

Voor patiënten

De meest recente ontwikkelingen in de zorg en robotica zorgen ervoor dat deze twee facetten steeds meer in elkaar verweven raken. Zo zien we tegenwoordig steeds meer robots die helpen om de sociale interactie met patiënten te onderhouden. Denk in dit soort gevallen bijvoorbeeld aan patiënten die verzorgt worden in een faciliteit die niet dichtbij de oorspronkelijke woonplaats ligt. Dit kan het voor vrienden of familie er moeilijk maken om vaak langs te komen.

In dit soort gevallen is de cobot erg handig. Deze kan namelijk gebruikt worden om een videoverbinding tussen de patient en de familie op te zetten. Dit maakt het een stuk makkelijker om elkaar vaker te zien, ondanks de afstand. Naast sociale interactie met familie, wordt de cobot ook steeds vaker ingezet om een groot zorgtehuis te ondersteunen. Er zijn zelfs robothonden ontwikkelt die de sociale interactie tussen patient en hond nabootsen. Aangezien de zorgtehuizen vaak goed schoon gehouden moeten worden, is het ondenkbaar om hier daadwerkelijk een hond onder te brengen. De robothond is dan ook een prettig alternatief voor patiënten.

Voor medewerkers

Ook voor medewerkers zijn de technologische ontwikkelingen in de robotica erg positief. Zo wordt een cobot door medewerkers vaak gebruikt om patiënten te verzorgen. Bij het wassen van patiënten moeten deze bijvoorbeeld uit bed getild worden. Dit kan een hele onderneming zijn voor zorgmedewerkers. De cobot kan hierbij ondersteunen en helpen om de patient uit het bed te krijgen. Hierdoor neemt de fysieke arbeid voor het personeel af.

Daarnaast zien we ook steeds meer draagbare apparatuur in de zorg. Veel van deze apparatuur wordt gebruikt om metingen bij patiënten uit te voeren. Dit heeft zowel voor de patient zelf als voor het personeel voordelen. De patient kan namelijk zijn eigen welzijn monitoren, bijhouden hoe fit hij of zij nog is en zelfs hulp inroepen wanneer deze bijvoorbeeld wilt eten, is gevallen of een vraag heeft.

Indien de cobot in verbinding staat met de ‘wearable’, kan deze ook verschillende dingen voorstellen. Geeft de wearable aan dat er nog weinig tot geen fysieke stappen zijn gezet die dag, dan kan de robot voorstellen om een stukje te gaan wandelen. Hierbij dient de cobot ook als ondersteuning, zodat niet direct een zorgmedewerker mee hoeft. Voor het zorgpersoneel zijn dit prettiger triggers die het personeel erop wijzen wanneer er echt iets aan de hand is. Op de zogenaamde ‘wearables’ zit vaak een knop die gebruikt kan worden als er iets aan de hand is. Het personeel kan op dat moment snel acteren. Ook het bijhouden van gezondheidsdetails via deze ‘wearables’ wordt steeds vaker gedaan.

Voor zowel personeel als patient zijn er dus vele voordelen aan een cobot in de zorg. Niet alleen wordt het zorgpersoneel hiermee ontlast, ook voor de patiënten zelf biedt het vele voordelen. Sociale interactie, het monitoren van welzijn en een stuk zelfstandigheid zijn belangrijke voordelen.

terug naar overzicht

Overig nieuws

Vandaag op de radio

00:00-18:00 | RTV NOF Nonstop
18:00-19:00 | Hoezo Kleinkunst
19:00-20:00 | Fryslan Fan
20:00-21:00 | Werom yn de tiid
21:00-00:00 | RTV NOF Nonstop
Klik hier voor programma- informatie