Hoe lang blijven we in het noorden nog verschoond van milieuzones? · Foto('s): 
RECLAME

Hoe lang blijven we in het noorden nog verschoond van milieuzones?

donderdag 18 april 2019

Dokkum zal niet snel opgeslokt worden door een wolk smog, en gelukkig maar. De hoeveelheid verkeer die men in de Randstad te verstouwen krijgt halen we hier bij lange na niet. Maar emissie is een onderwerp dat, als onderdeel van het thema klimaatverandering, bij velen nadrukkelijk op de agenda staat. De trend is duidelijk: zowel in Nederland als elders in Europa komen er steeds meer milieuzones. Deze richten zich vaak tegen dieselvoertuigen. Geen probleem voor de tractoren, natuurlijk, want die hebben weinig reden om zich binnen de Dokkumse grachten te begeven. Maar van zij onder ons die nog wel vasthouden aan hun geliefde dieselautootje is er wellicht toch reden om te overwegen deze een keer in te ruilen voor een schonere auto. Een overweging van de stand van zaken qua milieuzones, met aan Carpardoo.

Twee types milieuzone

Het kabinet heeft bepaald dat vanaf 1 januari 2020 gemeentes de mogelijkheid krijgen om een van twee types milieuzone in te stellen: een die dieselvoertuigen van meer dan 15 jaar oud weert, of een die dieselvoertuigen van meer dan 20 jaar oud uitsluit. Dit hoeft men niet te doen, maar de toon is alvast gezet. Utrecht en Arnhem lopen hier zelfs al op vooruit. Daar zijn de binnensteden nu al verboden terrein voor oude dieselvoertuigen. In Nijmegen bereid men zich handenwrijvend voor op het mogelijk zelfs instellen van zo’n zone voor de hele stad. Ook in Maastricht worden de voorbereidingen al getroffen.

Rotterdam gaat de andere kant op

Opmerkelijk genoeg beweegt Rotterdam een beetje de andere kant op. Daar gold zelfs voor benzineauto’s een beperking, maar die is door het nieuwe college van burgemeester en wethouders al afgeschaft. Begin 2020 gebeurt hetzelfde met de beperkingen voor dieselauto’s. Opvallend genoeg blijft de beperking voor één straat wél gelden. De ’s-Gravendijkwal zou de ‘smerigste straat van Rotterdam’ zijn, en daarom wordt er daar een uitzondering gemaakt. Voor vrachtwagens wordt de milieuzone wel gehandhaafd. Het zo ver inperken van de milieuzone doet men niet omdat men niet meer om de klimaatdoelstellingen of schone lucht geeft, maar omdat men andere manieren gaat aanwenden om hier verbetering in te bereiken. Zo gaat er flink geïnvesteerd worden in de overgang naar duurzame energiebronnen en wordt er hard gewerkt om duizenden woningen van het aardgas af te krijgen. Ook zijn er plannen voor een nieuwe metrolijn. Of ze het gaan volhouden in Rotterdam om onder de druk om de vervuiler aan te pakken door geen noemenswaardige milieuzone te hebben, wordt nog interessant.

Overal in Duitse steden

Over de grens, in Duitsland, springen de milieuzones uit de grond als bloemen in de lente. De ene na de andere stad legt beperkingen op aan gemotoriseerd vervoer in de binnensteden. Dat gaat verder dan alleen oude dieselvoertuigen. Maar daar is er nog wel de mogelijkheid om met de aanschaf van een milieusticker alsnog toegang te krijgen, mits je auto niet té vervuilend is. Het is dus wel zo dat je ook met een schone auto betaalt voor zo’n sticker om het centrum in te mogen. Dat is een concept dat in Nederland nog niet bestaat. In een andere landen in Europa wordt er bijvoorbeeld een belasting geheven als je je binnen de zone begeeft (Zweden), moeten enkel zware voertuigen een vignet hebben (Denemarken) of mogen alleen vergunninghouders de zone in (Spanje). In Antwerpen koop je als je een oude diesel of hele oude benzineauto hebt een vergunning bij een parkeerautomaat. In Italië is het beleid in iedere stad weer anders. Dat laatste is iets wat beter voorkomen kan worden in Nederland.

Ook onze toekomst

Hier in Friesland lijkt het misschien een ver van m’n bed show, maar dat gaat niet eeuwig duren. We worden allen geacht de klimaatdoelen na te streven. Je woning moet van het gas, en je moet uiteindelijk ook aan de elektrische auto. Als we ooit nog een noemenswaardige winter met een Elfstedentocht willen tenminste. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat binnen een aantal jaren ook hier het ontmoedigingsbeleid van de vervuilende auto vorm gaat krijgen. Dat zal niet in Dokkum gebeuren voordat het in Leeuwarden of Groningen is gebeurd, maar vroeg of laat wordt die dieselauto naar de sloop verbannen.

Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.
RECLAME
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   tip@rtvnof.nl.
Hoe lang blijven we in het noorden nog verschoond van milieuzones? · Foto('s): 
  

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 18:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 18:00 - 19:00
    Lytse Klankjes
    Jikke Wiersma
  • 19:00 - 21:00
    Leafde foar Muzyk
    Klaske Ferwerda
  • 21:00 - 23:00
    De Smachtwacht
    Mark en Frank Spijkers
  • 23:00 - 00:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden? · Externe Radio