UPDATE: Eigenaar bestelbus in Kollumersweach krijgt verzoek tot verwijdering
KOLLUMERSWEACH – De eigenaar van een witte bestelbus die al maanden langs de Foarwei in Kollumersweach staat, heeft woensdagmiddag een verzoek tot verwijdering gekregen van de handhavers van de gemeente Noardeast-Fryslân. De bus trok online ook veel aandacht. In WhatsApp-groepen werd het voertuig begin dit jaar zelfs gebruikt in grappen over een vermeende snelheidscontrole van de politie. Eerder stond de bus ook tijden in Buitenpost langs de kant van de weg.
Volgens de handhavers lijkt de bestelbus al langere tijd niet meer gebruikt te worden en mogelijk verlaten op de openbare weg te staan. Daarom is een kennisgeving op het voertuig geplakt. De eigenaar is daarnaast aangeschreven en is gevraagd de bestelbus binnen twee weken weg te halen. Op de flyer staat dat dit uiterlijk 2 juli 2026 moet gebeuren. Als het voertuig na die datum nog niet is verwijderd, kan de gemeente een bestuurlijke maatregel nemen.
De gemeente benadrukt dat openbaar terrein niet bedoeld is voor het langdurig stallen van voertuigen. Met deze actie wil de gemeente de openbare ruimte veilig, netjes en toegankelijk houden. Of de bestelbus daadwerkelijk wordt verwijderd, zal de komende weken blijken. De bus is wel nog een keer schoongemaakt en de groene aanslag werd toen ook verwijderd.
Update
Volgens een tipgever is de bestelbus eigendom van een inwoner uit Buitenpost. Hij werkte een tijd als timmerman in de bouw. Toen hij daarmee stopte, gebruikte hij de bus als opslagruimte.
Jarenlang stond het voertuig in Buitenpost, waar de groene aanslag duidelijk zichtbaar was en het onkruid eromheen hoog opschoot. Inmiddels staat de bestelbus tegenover de woning van zijn moeder in Kollumersweach.
De bestelbus in Buitenpost
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.
