Bouwgroep Dijkstra Draisma inspireert jonge ondernemers Lauwers College Buitenpost
BUITENPOST – Vorige week vond de aftrap plaats van het project Jong ondernemen voor leerlingen van het Lauwers College Buitenpost. Dirk Jan de Rouwe, van Bouwgroep Dijkstra Draisma, verzorgde een presentatie over de geheimen van succesvol ondernemen.
BUITENPOST – Vorige week vond de aftrap plaats van het project Jong ondernemen voor leerlingen van het Lauwers College Buitenpost. Dirk Jan de Rouwe, van Bouwgroep Dijkstra Draisma, verzorgde een presentatie over de geheimen van succesvol ondernemen. Leerlingen in mavo 2, havo 3 en vwo 3 gaan het ondernemerschap de komende weken aan den lijve ondervinden als ze aan de slag gaan met hun eigen bedrijfjes. Ze gaan producten bedenken en maken, inkopen doen, promotiemateriaal maken en proberen uiteindelijk hun producten met winst te verkopen.
Bouwgroep Dijkstra Draisma is actief in de noordelijke provincies. Een paar voorbeelden van recente bouwprojecten zijn het nieuwe zwembad De Welle in Drachten en het Werelderfgoedcentrum Waddenzee in Lauwersoog. Behalve bedrijfspanden bouwt het bedrijf ook huizen voor woningcorporaties en particulieren. Bij de bouw staat duurzaamheid en kwaliteit hoog in het vaandel. De onderneming is in de afgelopen jaren enorm gegroeid en heeft met verschillende innovatieve bouwprojecten veel prijzen in de wacht gesleept, waaronder voor de derde keer de prijs voor best presterende bouwbedrijf van Nederland.
Ondernemen is topsport en hard werken
Na een korte introductie, waarbij ondernemen vergeleken werd met een ritje in de achtbaan, nam Dirk Jan de Rouwe de leerlingen mee in een pakkende presentatie over de geheimen van succesvol ondernemen. “Ondernemen is topsport en hard werken. Om succes te hebben als ondernemer is het belangrijk om duidelijke doelen voor ogen te hebben en daarin een duidelijke focus te kiezen. Ga je voor scherpe prijzen of wil je het allerbeste product leveren?”
Na de introductie kregen de leerlingen de gelegenheid om vragen te stellen en daar werd uitgebreid gebruik van gemaakt. De leerlingen konden hier immers belangrijke tips krijgen voor hun project dat nu van start is gegaan, namelijk het starten van een eigen onderneming en het verkopen van een product met winst bestemd voor het goede doel! Eén van de leerlingen vroeg hoe je als ondernemer winstgevend werd en daarop gaf de Rouwe het antwoord: “Je moet nee durven zeggen en niet te veel risico willen nemen. Als het niet goed voelt, niet doen.”
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.