Burum krijgt nieuwe speeltuin
Burum krijgt een helemaal vernieuwde speeltuin. Dat werd maandagavond bekendgemaakt tijdens de jaarvergadering van Vereniging Dorpsbelangen Burum.
Burum krijgt een helemaal vernieuwde speeltuin. Dat werd maandagavond bekendgemaakt tijdens de jaarvergadering van Vereniging Dorpsbelangen Burum. De bestaande toestellen voldoen niet meer aan de eisen. Met een investering van meer dan 20.000 euro krijgt het dorp een mooie nieuwe voorziening, zo liet Wiekje Nieuwenhuis-Vlieg van de speeltuincommissie aan de meer dan honderd aanwezige dorpsgenoten weten.
De bestaande speeltoestellen verdwijnen bijna allemaal en worden vervangen door een vogelnest-schotelschommel, een kabelbaan en een piratenburcht met glijbaan. Daarnaast komt er een picknickbank van kunststof en wordt de grond voorzien van rubberen veiligheidstegels. Dankzij bijdragen van de gemeente, zelfwerkzaamheid en donaties van de basisschool, NAM, Rabobank, NL-Doet/Oranjefonds en acties in het dorp is al een groot deel van het benodigde bedrag binnen. De leden van Dorpsbelangen besloten maandagavond de speeltuincommissie te steunen met een renteloze lening waarmee het laatste gat van 3100 euro kan worden gedicht.
Verder kwam aan de orde dat Burum grote zorgen heeft over de plannen van woningcorporatie Thús Wonen. Volgens voorzitter Pieter Anko de Vries wil de corporatie in de dorpen die zij ‘kansloos’ vinden huur woningen te koop zetten zodat zij geld krijgt om nieuwe huurwoningen te bouwen in grotere plaatsen. ,,In de plannen van de corporatie wordt de hele noordoosthoek van de gemeente – ons gebied dus – afgeschreven. Wij zijn hier fel op tegen en hebben samen met andere dorpen bij de gemeente bezwaar gemaakt. In deze tijd waarin banken steeds minder geld willen lenen aan starters om een huis te kopen is het van groot belang dat er betaalbare huurwoningen blijven in onze dorpen.”
Het gemeentebestuur is ook nog niet akkoord met de plannen van de corporatie. Zoals het er nu voor staat is er nog steeds geen overeenkomst tussen gemeente en woningcorporatie. ,,Uit opmerkingen van Wethouder Visser is ons gebleken dat in de Noordoosthoek van onze gemeente Burum een belangrijkere status moet krijgen dan nu staat ingetekend door Thús Wonen. Dat betekent dat ook de wethouder vindt dat er ook mogelijkheden moeten blijven voor ons dorp. Het is ons trouwens nog onbekend wanneer de gemeente en de corporatie hun meningsverschil hebben overbrugd”, aldus De Vries.
Daarnaast werd bekendgemaakt dat Burum meedoet aan het proefproject Graach Dien, waarbij in samenwerking met de kerk wordt gekeken of vraag en aanbod voor wat betreft kleine klusjes rond en in het huis, vervoersdiensten (bijvoorbeeld naar het ziekenhuis) of het bezorgen van boodschappen voor mensen die slecht ter been zijn of geen vervoer hebben bij elkaar kan worden gebracht. Daartoe zal een vrijwillige coördinator worden aangesteld bij wie iedereen zich kan melden die diensten heeft aan te bieden of die een dienst nodig heeft.
Tijdens de vergadering maakte burgemeester Bearn Bilker bekend dat de gemeente Kollumerland met haar inwoners gaat praten over de bestuurlijke toekomst van de gemeente. Inwoners krijgen tijdens drie bijeenkomsten in Burum, Kollum en Kollumerzwaag gelegenheid om mee te praten over de voor- en nadelen van drie toekomstscenario’s die de gemeente heeft: fusie met Dongeradeel en inwoners hierover denken. De schaal van onze gemeente is te klein om alle taken alleen te kunnen doen.“ De bijeenkomst in Burum is op 23 april, vanaf 19.30 uur.
De voorzitter maakte verder bekend dat het bestuur vanwege de toegenomen werkzaamheden wordt uitgebreid met twee extra leden. Hiervoor werden benoemd Wilma Bakker, Annet Meindertsma en Taeke Oostra. Er werd afscheid genomen van secretaris Froukje Scheeres-Stel, die niet herkiesbaar was. Zij werd door de voorzitter bedankt voor haar jarenlange inzet en kreeg een bos bloemen en applaus. Daarnaast werden de vrijwilligers Teo ter Veer en Tjerk Veenstra in het zonnetje gezet voor de vele uren werk die ze hebben gestoken in de restauratie van de dorpsmolen op schaal aan de Wendel in Burum. Ook zij kregen hiervoor een presentje en een daverend applaus van de leden.
© Foto’s: Sake Beerstra
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.