Eer aan de Veteranen, Anjerperkje onthuld in Ternaard

di. 23 juni · 07:30 · Bote Sape Schoorstra

TERNAARD – Zaterdagochtend werd het Anjerperkje bij het Verzetsmonument officieel onthuld. De gemeente Noardeast-Fryslân en het 4&5 mei comité Ternaard organiseerden de plechtigheid, Dit perkje geeft eer aan de Veteranen van de gemeente Noardeast-Fryslân.

Bote Sape Schoorstra

Het Anjerperkje bestaat uit een bloembak opgetrokken baksteen waar ook het verzetsmonument van gemaakt is op deze manier vormt het een geheel. Oane Talsma, lid van het 4&5 mei comité opperde het enkele jaren geleden. Wat 2 jaar geleden resulteerde in de gemetselde bloembak. Na het planten en herplanten van de Witte Anjer, Dianthus ‘Haytor’ kon dit jaar de bloembak worden onthuld. De Witte Anjer is het nationale symbool voor erkenning en waardering van Nederlandse veteranen. Het is het eerste Anjerperkje binnen de gemeente Noardeast-Fryslân.

Met de toevoeging aan het monument wil het comité niet alleen stilstaan bij de slachtoffers uit de regio tijdens de Tweede Wereldoorlog en latere conflicten, zoals in Indonesië en voormalig Nederlands‑Indië. Ook de inzet van militairen tijdens hedendaagse Vredesmissie krijgt hiermee een blijvende plek in het dorp en gemeente Noardeast-Fryslan.

Oane Talsma gaf een toelichting op de totstandkoming van het project. Burgemeester Kramer gaf in zijn toespraak het belang aan van de Anjerperkjes en Veteranendag. ‘It Anjerperkje yn Ternaard is in bliuwend teken fan erkenning, wurdearring en stipe foar ús feteranen dy fan doe, no en moarn’.  Het Anjer perkje werd officieel onthuld door Luitenant-kolonel Ruurd de Graaf en Gerard van Nierop samen met burgemeester Johannes Kramer. Aansluitend werden de Last Post gespeeld en werd een minuut stilte gehouden en het Wilhelmus gezongen. Luitenant-kolonel Ruurd de Graaf sprak vervolgens namens de veteranen. In zijn toespraak werd het zichtbaar maken van de eer en erkenning voor de Veteraan belangrijk gevonden. ‘Fredes-missies binne fan alle tiden en ut omtinken foar de feteranen wurd tige wurdearre’.

Na afloop was er gelegenheid voor een informeel samenzijn met koffie en gebak. Bezoekers konden daarnaast het monument en het nieuwe Anjerperkje van dichtbij bekijken. Ook de kerk was geopend, waar een expositie te zien is over de berging van vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog uit de Waddenzee tussen Holwert en Ternaard. Voor publiek is de expositie geopend van 4 juli t/m 12 september tijdens Tsjerkepaad. De Antonius-Tsjerke is dan geopend op zaterdagmiddagen van 13.30 tot 17.00 uur

Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.

Bote Sape Schoorstra

juditoto

situs toto

juditoto

juditoto

juditoto

togel sgp

juditogel

juditoto

extrawd

toto slot

togel online

mpo slot

https://www.tsicareers.com/

https://launchandgoworkspace.com/

https://www.amigosdearagon.com/

https://www.leverpartner.com/

https://www.naterdallafior.ch/

https://www.publicradio.com/

https://sesiondoble.com/

https://m.jezebel.com/

https://resources.globalchallengesproject.org/

apk slot