Gezamenlijke Sociale dienst Achtkarspelen en Kollumerland c.a. van start per 1 januari 2003

di. 5 november · 00:002002 · 00:00 · Bauke

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Kollumerland c.a. en Achtkarspelen stellen de beide gemeenteraden voor om akkoord te gaan met de opgestelde overeenkomst over de fusie van de beide sociale diensten, en de bijbehorende financiële afspraken.

Verbeteren dienstverlening
In het eerste kwartaal van 2001 hebben de gemeenteraden van beide gemeenten besloten om op het gebied van de uitvoering van de Algemene bijstandswet maximaal te gaan samenwerken. Deze maximale samenwerking is uitgewerkt tot een volledige fusie van de beide afdelingen Sociale zaken per 1 januari 2003. Het doel van deze fusie is het verbeteren van de dienstverlening aan de cliënten, bij gelijkblijvende kosten.

Eén loket
De nieuwe Sociale dienst wordt gehuisvest in het gemeentehuis van Achtkarspelen in Buitenpost en krijgt daar ook een loket. Er komt géén apart loket in Kollum. Dit heeft mede te maken met het feit dat het Centrum voor Werk en Inkomen reeds in Buitenpost gevestigd is. Voor de medewerkers op het gemeentehuis in Kollum betekent het dat ze straks in Buitenpost komen te werken.

Raadsbesluit in november
In het document “Samenwerkingsproject afdelingen Sociale Zaken gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland c.a.” doet de projectorganisatie uit de doeken hoe de stand van zaken is, maar gaat ze vooral in op de bestuurlijk-juridische samenwerkingsvorm en de financiële afspraken met betrekking tot de samenwerking. Over deze twee zaken dienen de gemeenteraden in november een besluit te nemen. Beide ondernemingsraden hebben een positief advies uitgebracht over het document.

Opening
Naar verwachting opent de nieuwe Sociale dienst op 6 januari 2003 in Buitenpost haar deuren voor alle cliënten. Voor een soepel en zorgvuldig verloop van de daadwerkelijke verhuizing en de bijbehorende aanpassingen op het gebied van automatisering, is het nodig dat de loketten in beide gemeentehuizen in de weken 52 en 1 gesloten zijn.

Informatie
Het is belangrijk zorg te dragen voor een goede informatievoorziening naar de cliënten van de beide huidige afdelingen Sociale zaken. Alle cliënten ontvangen daarom in november een algemene informatiebrief. Daarnaast wordt er gewerkt aan een uitgebreide folder over de nieuwe Sociale dienst.

Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.