Lezing klantvriendelijkheid voor ondernemers regio Dokkum
Op dinsdagavond 6 maart gaf Bas Hoogland -mr. Hospitality himself- een lezing over gastvrijheid en klantvriendelijkheid in theater Sense. De heer Hoogland bezocht Dokkum op uitnodiging van Jumbo-ondernemer Titus Vogt. De twee heren bleken neven van elkaar te zijn, en dat verraste de meeste aanwezigen niet, aangezien zowel Bas als Titus gezegend zijn met een enorme dosis enthousiasme voor hun vakgebieden en gedeelde passie voor de klant. Want die is koning en moet je in de watten leggen, gevraagd en ongevraagd.
Op dinsdagavond 6 maart gaf Bas Hoogland -mr. Hospitality himself- een lezing over gastvrijheid en klantvriendelijkheid in theater Sense. De heer Hoogland bezocht Dokkum na een uitnodiging van Jumbo-ondernemer Titus Vogt. De twee heren bleken neven van elkaar te zijn, en dat verraste de meeste aanwezigen niet, aangezien zowel Bas als Titus gezegend zijn met een enorme dosis enthousiasme voor hun vakgebieden en gedeelde passie voor de klant. Want die is koning en moet je in de watten leggen, gevraagd en ongevraagd.
Hoogland was eerder commercieel directeur van onder andere Landal Greenparks. Tegenwoordig runt hij samen met zijn echtgenote een BnoB (een Bed, no Breakfast) in Vijlen, een groot vakwerkhuis in het Limburgse heuvellandschap. Hoogland is nu hoofd Beddenopmaak, assistent Tuinman, chef Stofzuigen en hoofd Boenwas. Zoals voorspeld werden het geen theoretische verhalen uit het zoveelste managementboek maar een waar verhaal vol inspiratie, humor en passie, recht uit het hart.
Op onze vraag wat de heer Hoogland eerder ’s middags gezien had tijdens zijn bezoek aan het centrum van Dokkum kwam hij rap met een aantal opvallende eerste indrukken. Zo werkte de elektronische lichtkrant bij het bord ‘Welkom in Dokkum’ niet goed, zag hij drie kale vlaggenmasten op De Zijl (‘Hang daar nou een paar leuke vlaggen op’) en het grootste gemis: ‘Wáárom is er geen mooi bord met foto’s en tekst met uitleg over het beroemde keerpunt van de Elfstedentocht?’
Wat hem heel positief opgevallen was, bleek de persoonlijke ontvangst door Jojanneke Dijkstra op zijn overnachtingslocatie, B&B het Klavertje. ‘Een grote glimlach, een warm welkom en oprecht enthousiasme, daar word ik als klant blij van!’ Ook het centrum van Dokkum kreeg van hem een zeer positieve beoordeling: ‘Jullie hele binnenstad is gewoon één groot levend decor, zo mooi!’ Gedurende de avond, waar ruim 120 ondernemers uit de regio op afkwamen, vertelde hij over gastvrijheid in de praktijk en kreeg de zaal veel tips en adviezen. Vaak doorspekt met humor, verteld met veel vaart, inclusief uitbundige lichaamstaal. Een groot plezier om naar te kijken en te luisteren!
Als ondernemer moet je jezelf onderscheiden aldus Hoogland; een blauwe banaan of paarse muis willen zijn, geen grijze middenmoot. Het draait vaak om details, die geven de doorslag bij klantbeleving. De zaal werd op het hart gedrukt om na te denken waarom klanten voor hun bedrijf kiezen, en waarom zij bij jou terug zouden willen komen. Bied ze een onvergetelijke ervaring, laat je eigenheid zien en waarom jouw bedrijf eruit springt. Wees flexibel, wees bereikbaar, zet dat stapje extra, en neem alleen leuke werknemers aan die enthousiasme in het bloed hebben, want dat stralen zij ook uit.
Ook wees Hoogland op het unieke van onze regio, met bijvoorbeeld het Unesco Werelderfgoed om de hoek. Wees hier trots op, straal dat uit, en denk groots! Waarom niet 12 maanden per jaar bezoekers welkom heten en meer evenementen zoals de Admiraliteitsdagen en een meerdaagse Kerstfair neerzetten, of de grootste boerderij van de wereld realiseren waarop bijvoorbeeld alle koeienrassen rondlopen?
De zaal was het veelal roerend met hem eens, gezien de instemmende reacties. Sommige bezoekers wezen op het feit dat niet alleen Dokkum en omstreken hier actief op in moet springen maar dat dit geldt voor de hele regio Noordoost-Fryslân. Ook de Waddeneilanden bijvoorbeeld werden aangehaald dat zij de samenwerking en verbinding zoeken met Dokkumer ondernemers. Sámen werken en krachten bundelen, daar schuilt nog veel onontgonnen gebied en kracht in.
Na het verhaal van Hoogland dat voorbij vlóóg kreeg hij van Titus Vogt een enorm Frysk suikerbroodpakket aangeboden om mee terug te nemen naar Limburg.
Bas Hoogland gaf aan het eind van de avond aan graag terug te willen komen naar Dokkum als bezoeker. Dokkum en omgeving weet wat hen te doen staat! Titus en Bas, bedankt voor jullie enthousiasme en deze mooie, inspirerende avond!
Verslag: Tineke Admiraal
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.