Monumentaal filmdocument bij 75-jarig jubileum Dokkumer Vlaggen Centrale

wo. 20 april · 00:002011 · 00:00 · Bauke

Regisseur Michiel van Erp gaat een documentaire maken voor en met de Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC). Aanleiding is het 75-jarig jubileum van de Nederlandse dundoekproducent, dat officieel op 9 december 2011 wordt gevierd.

RECLAME

Regisseur Michiel van Erp gaat een documentaire  maken voor en met de Dokkumer Vlaggen Centrale (DVC). Aanleiding is het 75-jarig jubileum van de Nederlandse dundoekproducent, dat officieel op 9 december 2011 wordt gevierd. De film gaat in november 2011 tijdens het Noordelijk Film Festival in Leeuwarden in première. Robert Jan Hageman, algemeen directeur van DVC, loopt al langer rond met plannen om de betekenis van het familiebedrijf uit Dokkum op een niet alledaagse manier vast te leggen. “Ik bewonder de manier waarop Michiel van Erp met authentieke filmtaal de tijdgeest en eigenheid van mensen weet uit te drukken. Wij zijn trots dat de geschiedenis van ons bedrijf hem inspireert tot het maken van een documentaire.” De werktitel is er al, De Vlag. In de documentaire zullen zes verhaallijnen worden uitgewerkt met ‘de mens achter de vlag’ als thema. Hageman: “Een vlag is meer dan een product. Het is een uitdrukkingsmiddel. Met een vlag laat je zien wie je bent. Met een vlag deel je momenten van vreugde, maar ook van rouw. Het gaat om beleving en emotie. En we kunnen ons geen betere documentairemaker wensen dan Van Erp om dat uit te beelden.

Voor 35.000 gulden aan zwaaivlaggetjes…Dat vlaggen een sterk uitdrukkingmiddel zijn, vindt ook het internationale bedrijfsleven. De opdrachtenportefeuille van DVC kent sinds enkele decennia een unieke variëteit van dundoekproducten voor reclame- en promotiedoeleinden en aankleding van landelijke en internationale evenementen. Maar de oorsprong ligt bij het succesverhaal van de oranje en rood-wit-blauwe zwaaivlaggetjes uit 1936. Rond de verloving van Prinses Juliana en Prins Bernhard verkocht DVC binnen vier maanden voor 35.000 gulden aan vlaggetjes, een gigantische omzet voor die tijd. Deze mijlpaal markeert het 75-jarig jubileum van dit jaar, hoewel de familiehistorie zelfs teruggaat tot de 19de eeuw, zoals te lezen is op www.dvc.nl.  “Nog steeds maken we alle voorkomende landenvlaggen die we wereldwijd afzetten”, aldus Hageman. Maar de nadruk ligt op innovatieve dundoekbedrukking voor alle denkbare toepassingen. In Nederland zijn we de enige die daarvoor nog in eigen huis de zeefdruktechniek toepast. Daarin hebben we een dusdanig innovatief niveau bereikt, dat we de hoogste beelddetaillering van Europa realiseren. Dat innovatieve karakter en het uitbeelden van de fijnste details zie ik ook in het werk van Michiel van Erp. Op een originele en eigentijdse manier maakt hij films die toegankelijk zijn voor een breed publiek. Dat is wat wij graag willen. We verheugen ons op de samenwerking.”

Nieuw hoogtepunt in 75-jarige historieMichiel van Erp geldt als één van de meest vooraanstaande Nederlandse documentairemakers van deze tijd. Hij begon bij de VPRO en de VARA. Zijn televisiereeks Lang Leve… werd alom geprezen. Ook maakte Van Erp de succesvolle bioscoopdocumentaires ‘Pretpark Nederland’ en ‘Angst’. In beide films worden meerdere mensen gevolgd die door een thema ‘verbonden’ zijn. Volgens dit scenario gaat Michiel van Erp ook te werk met zijn film in wording, De Vlag. Robert Jan Hageman: “Ik ben ervan overtuigd dat deze film een monument gaat worden voor iedereen die een relatie heeft met de emotionele lading van vlaggen. Het wordt een hoogtepunt in de 75-jarige historie van onze onderneming, dat wij met heel Nederland hopen te delen.”

Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.
RECLAME
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.