!mpulse Kollum nummer 1 in landelijke LAKS-Monitor!
Donderdagmiddag zijn tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Rode Hoed in Amsterdam, de uitslagen bekend gemaakt van de Laks-Monitor. Het LAKS geeft scholen…
Donderdagmiddag zijn tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Rode Hoed in Amsterdam, de uitslagen bekend gemaakt van de Laks-Monitor. Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) geeft scholen de mogelijkheid om deel te nemen aan de Laks-monitor. Dit is een grootschalig tevredenheidsonderzoek onder scholieren in Nederland. !mpulse Kollum (school van OSG Piter Jelles) deed mee aan dit onderzoek en scoorde maar liefst een 8,5! De leerlingen van !mpulse in Kollum zijn het meest tevreden over hun school van alle 100 scholen die deelnamen aan het onderzoek. De uitslagen van de monitor werden overhandigd aan demissionair Staatssecretaris Marja Van Bijsterveldt die ook de prijzen uitreikte.
Bij de Laks-monitor wordt door middel van een digitale enquête aan leerlingen gevraagd aan te geven hoe tevreden ze zijn over diverse thema’s, die voor goed onderwijs op een school van belang zijn. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de lessen en docenten, maar ook de sfeer en het gevoel van veiligheid op school. Het onderzoek wordt ondersteund door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Alle middelbare scholen in Nederland zijn uitgenodigd om deel te nemen aan de Laks-monitor en meer dan 100 scholen deden daadwerkelijk mee; 60.900 scholieren vulden de enquête in. Het doel van de Laks-monitor is het verbeteren van het onderwijs op scholen.
!mpulse Kollum is de jongste school van Piter Jelles en telt een kleine 100 leerlingen. Deze leerlingen werken onder begeleiding van een eigen coach toe naar een vmbo-t, havo of vwo-diploma. De digitale leeromgeving is hierbij belangrijk. Leren vindt niet alleen binnen de schoolmuren plaats; leerlingen worden gestimuleerd om ook buiten de school kennis op te doen. In de basisvorming staat competentiegericht werken centraal. Naast vakinhoudelijk leren zijn samenwerken, sociale vaardigheden, verantwoordelijkheid dragen voor jezelf en voor de school belangrijk. In de bovenbouw ligt de nadruk op de vakinhoud en worden leerlingen voorbereid op hun eindexamen. Leerlingen worden uitgenodigd mee te denken en mee te praten over zaken die spelen op school. Community is een kenmerkend onderdeel van !mpulse Kollum. Leerlingen organiseren bijvoorbeeld zelf hun schoolreis, excursies, schoolfeesten, sportdagen, maar ook wat er in de pauze op het menu staat.
© Foto: René van der Ploeg
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.