Nachtelijke zorg in de regio: “Het is een eng idee dat acute zorg niet dichtbij is”

di. 2 december · 07:22 · Ate Wielstra

DE WESTEREEN – De huisartsenpost in Dokkum is inmiddels tien jaar ’s nachts gesloten. RTV NOF hield recent een enquête over dit onderwerp en publiceerde kortgeleden een artikel over de uitslag daarvan. Ook werd uitleg gegeven over de pilot die op dit moment loopt. In dit artikel gaan we dieper in op de persoonlijke ervaringen van mensen met de spoedzorg in de regio.

RTV NOF

Zowel Klaske Roskam als Pieter-Jan Schouwstra wilden hun ervaring delen door mee te werken aan een videoreportage, die hieronder te zien is.

Tekst loopt door onder de video

 

Naast Klaske en Pieter-Jan deelden ook veel andere respondenten in de enquête hun ervaringen met spoedzorg in de nacht. Zo vertelt iemand: “Tijdens een feest in de feestweek liep een familielid van ons ’s nachts na een val een hoofdwond op en raakte ze kort bewusteloos. Ze werd opgevangen door de EHBO. Omdat ze een deel van de avond kwijt was, maakten zowel wij als de EHBO ons zorgen. Er werd vrij snel contact opgenomen met de huisartsenpost.

Zowel wij als de EHBO gaven meerdere keren aan dat we het niet vertrouwden, mede door het korte verlies van bewustzijn. Toch kregen we het advies om naar huis te gaan en haar daar in de gaten te houden. Nadat het telefoongesprek was beëindigd en we op het punt stonden te vertrekken, zakte ze bijna in elkaar toen ze opstond en moest ze overgeven. De EHBO’ers vonden het niet verantwoord om naar huis te gaan en overwogen om een ambulance te laten komen.

We besloten zelf contact op te nemen met het Frisius MC in Leeuwarden. Daar werd de situatie meteen serieus genomen. We mochten direct naar het ziekenhuis komen en kregen het advies om 112 te bellen als het slechter zou gaan. In het ziekenhuis is ze onderzocht: de hoofdwond werd gehecht en er werd een scan gemaakt. Gelukkig bleek de uitslag goed, het ging om een hoofdwond en een hersenschudding en we mochten diezelfde nacht nog naar huis.

“Het ergste van alles is dat de huisartsenpost nooit heeft teruggebeld, terwijl ze specifiek om mijn nummer hadden gevraagd om terug te bellen.”

Een ander vertelt: “Als mensen boven Dokkum iets nodig hebben, is er wel een ambulance beschikbaar, maar een ambulance is nog geen dokter. De dokter moet nu uit Leeuwarden of Drachten komen, met meer dan een halfuur reistijd. Dat vind ik in de spoedzorg niet kunnen.” Een andere respondent zegt: “Door de situatie heb ik toch 112 gebeld, wat ik anders misschien niet had gedaan. De broeders betreurden de situatie rondom de nachtzorg.”

Iemand anders is erg geschrokken: “Mijn zoon raakte ernstig verbrand door kokend water. Ik belde de dokterswacht; na twintig minuten had ik nog steeds negen wachtenden voor me. Ondertussen raakte hij bijna onwel. Gelukkig heb ik enige basiskennis, maar dit kan toch niet in Nederland?! Dokters onbereikbaar en dan moet je nog meer dan een half uur rijden. Of het wel of niet levensbedreigend is, weet je nooit van tevoren.”

Niet alleen negatieve ervaringen

Er zijn ook mensen die positiever naar de huidige situatie kijken. Zo vertelt iemand: “Als één dure huisarts de post ’s nachts moet bezetten voor één spoedgeval, vind ik dat onnodig. Bij echte spoed kun je ook 112 bellen.” Een ander stelt:

“Als er iets aan de hand is, moet je toch naar het ziekenhuis. Die huisarts in Dokkum heeft dan weinig toegevoegde waarde.”

Weer een ander zegt: “Ik had een probleem met mijn hart en werd naar Leeuwarden gestuurd. Dat vond ik uiteindelijk prima, omdat daar de juiste specialistische zorg aanwezig is.” De reacties lopen dus redelijk uiteen.

Dokterswacht betreurt negatieve ervaringen

RTV NOF vroeg de dokterswacht om een reactie op bovenstaande ervaringen. Zij reageerden als volgt:

“Wij betreuren het dat mensen een negatieve ervaring hebben met Dokterswacht. Wij doen ons uiterste best om mensen in de avond, nacht en het weekend tijdig de juiste spoedzorg te geven”.

Wanneer er een telefoontje bij ons binnenkomt, dan maakt de telefonische triagist een inschatting hoe urgent de klacht is (U1 tot en met U5). Deze inschatting wordt gemaakt op basis van de klachten die de patiënt doorgeeft. Per urgentieniveau is er een aanrijtijd bepaald. Dit is de tijd waar binnen de huisarts bij de patiënt moet zijn of dat de patiënt bij een huisartsenspoedpost moet zijn. Tijdens de pilot vertrekt de huisarts vanuit Drachten of Leeuwarden. Tot nu toe is de huisarts binnen de gestelde aanrijtijd bij de patiënt en zijn er geen calamiteiten geweest. Ook hebben we geen klachten gekregen.

De lange wachttijden aan de telefoon komen helaas voor. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen vragen wij mensen alleen te bellen naar Dokterswacht als het écht spoed heeft en niet kan wachten totdat de eigen huisarts weer bereikbaar is. Wij begrijpen ook dat het voor mensen lastig is om in te schatten wat wel of geen spoed heeft, want wij krijgen namelijk regelmatig mensen aan de telefoon met klachten die geen spoed hebben. Denk aan een ingegroeide teennagel of oorpijn die al langer duurt. Met dit soort klachten kunnen mensen wachten totdat hun eigen huisarts weer bereikbaar is.

Om mensen te helpen inschatten of hun klacht wel of geen spoed heeft, hebben wij op onze website een vragenlijst staan die je kunt invullen. Op basis hiervan krijg je een advies of het wel of geen spoed is en of het noodzakelijk is dat je direct door een huisarts worden gezien. Ook kun je op thuisarts.nl kijken of je klacht met spoed moet worden behandeld of niet. Daarbij merken wij wel op dat als er een levensbedreigende situatie is, men met 112 belt.

Daarnaast hebben we te maken met een tekort aan telefonische triagisten; het is voor ons een uitdaging om de bezetting steeds weer rond te krijgen. Door het tekort komt het voor dat er langere wachttijden aan de telefoon zijn. We hebben continu vacatures openstaan voor deze functie.

Fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die een positieve ervaring hebben met Dokterswacht en dat er begrip is voor het lastige besluit dat Dokterswacht en de Friese Huisartsen Vereniging moeten nemen. Ook uit het tweejaarlijks (onafhankelijk) tevredenheidonderzoek onder de patiënten blijkt dat men tevreden is over Dokterswacht. We krijgen altijd een goede score.”

Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.

RTV NOF