VIDEO: PvdA Ameland verbijsterd over voorstel ‘eigen’ Kamerlid’: “Voor ons een no-go”
AMELAND – De afdelingen Ameland en Terschelling van de Partij van de Arbeid zijn het volledig oneens met het voorstel van Tweede Kamerlid Glimina Chakor van diezelfde partij om te onderzoeken of de veerboot naar Ameland ook ‘op tij’ kan varen.
AMELAND – De afdelingen Ameland en Terschelling van de Partij van de Arbeid zijn het volledig oneens met het voorstel van Tweede Kamerlid Glimina Chakor van diezelfde partij om te onderzoeken of de veerboot naar Ameland ook ‘op tij’ kan varen, zo schrijft Omrop Fryslân.
Tekst loopt door onder de video
Chakor, Kamerlid voor GroenLinks-PvdA, deed dat voorstel vorige week donderdag bij het Waddendebat in Den Haag, tot verbijstering van PvdA-gemeenteraadslid Marloes Rijpstra van Ameland. Volgens Rijpstra is het voorstel voor een veerdienst op tij een grote aanslag op de leefbaarheid van Ameland. Varen op tij betekent namelijk een zeer onregelmatige veerdienst met veel minder mogelijkheden om naar de wal te reizen.
Met varen op tij gaan we honderd jaar terug in de tijd. – Marloes Rijpstra, PvdA-gemeenteraadslid op Ameland
Chakor is het afgelopen jaar twee keer op bezoek geweest op Ameland en had beter moeten weten, vindt Rijpstra, want de Amelanders hebben haar meerdere keren verteld waarom een betrouwbare en regelmatige veerdienst zo belangrijk is voor eilanders en bezoekers.
Tien jaar overleg
De problemen met de bereikbaarheid van Ameland hebben te maken met de geul tussen het vasteland en het eiland. Die raakt steeds vol zand en wordt daarmee minder geschikt voor grote schepen. Alleen met veel baggeren kan de vaargeul in stand worden gehouden. Over een structurele oplossing wordt al tien jaar gesproken, maar is nog nooit iets concreets besloten. “Met varen op tij gaan we honderd jaar terug in de tijd”, zegt Rijpstra. “Varen op tij betekent dat de Amelanders worden opgesloten, afgezien van een paar onregelmatige veerdiensten met hoog water.” “Op tij varen kan betekenen dat je midden in de nacht met de boot moet, want de hoogwatertijden verschuiven iedere dag.”
Rijpstra staat wel ‘van harte’ achter het MIRT-onderzoek om te kijken of de route van de veerboot verlegd kan worden van Holwerd naar Ferwert. “Ik ben echt voor het onderzoeken van alle mogelijkheden voor een betere veerdienst, maar varen op tij is voor ons een no-go.”
Snel herstelwerk
Chakor noemde het varen op tij als onderdeel van een emotioneel pleidooi waar het Groninger Kamerlid het opnam voor de belangen van de kwetsbare natuur in het Waddengebied. Kort na de bijeenkomst had ze al door dat haar woorden verkeerd vielen op de eilanden Ameland en Terschelling. Haar medewerker kwam toen al snel met een aanvullende toelichting. “Rechts suggereert dat wij de eilanden de halve dag onbereikbaar willen maken. Dat willen we niet. Maar misschien moet je vracht en auto’s scheiden van personenverkeer.” Dat neemt echter niet weg dat Chakor de woorden ‘varen op tij’ in de mond nam en vooral die tekst viel op Ameland verkeerd. “Varen op tij is genoemd en dat had niet gemoeten”, zegt Rijpstra.
Al vaker ophef om optreden Chakor
Het is niet voor het eerst dat het optreden van Chakor voor ergernis zorgt op Ameland. Het Kamerlid stelde in een eerder debat al een keer voor om Ameland autoluw te maken zoals Schiermonnikoog, zodat de veerdienst verzorgd kan worden met kleinere boten. Chakor had dat toen niet overlegd met de afdeling Ameland, die aansluitend een brief schreef naar het partijbestuur. Rijpstra kan ook over dat voorstel kort zijn. “Ons eiland is te groot om autoluw te worden. Wij hebben vier dorpen en zijn afhankelijk voor autovervoer.”
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.