Qbuzz worstelt met busproblemen: 32 bussen nog stil
LEEUWARDEN – Sinds de overname van het openbaar busvervoer in Fryslân door Qbuzz in december 2024, zijn er verschillende problemen die de dienstverlening verstoren. Het bedrijf kampt met aanzienlijke vertragingen door leveringsproblemen bij de busfabrikant Iveco. Van de 199 bestelde bussen waren bij de start slechts 138 beschikbaar, wat direct invloed had op de overgang naar het nieuwe vervoersbedrijf, zo is te lezen in een brief van algemeen directeur Annemarie Zuidberg aan relaties van het bedrijf.
LEEUWARDEN – Sinds de overname van het openbaar busvervoer in Fryslân door Qbuzz in december 2024, zijn er verschillende problemen die de dienstverlening verstoren. Het bedrijf kampt met aanzienlijke vertragingen door leveringsproblemen bij de busfabrikant Iveco. Van de 199 bestelde bussen waren bij de start slechts 138 beschikbaar, wat direct invloed had op de overgang naar het nieuwe vervoersbedrijf, zo is te lezen in een brief van algemeen directeur Annemarie Zuidberg aan relaties van het bedrijf.
Op dit moment staan er nog 32 van de 199 bussen stil vanwege schade, storingen of incomplete afwerking. Er wordt hard gewerkt om de bussen zo snel mogelijk operationeel te krijgen, maar de nodige onderdelen en software-updates van de leverancier maken de situatie complexer dan verwacht. Qbuzz heeft aangegeven dat het aantal beschikbare bussen in de komende weken zal verbeteren.
De bussen werden pas kort voor de geplande levering volledig geleverd, maar door technische mankementen zoals ontbrekende onderdelen waren veel bussen niet operationeel, zo is te lezen in de brief aan alle ‘stakeholders’. Qbuzz had de productie van de bussen wel nauwlettend gevolgd, maar de omvang van de vertraging kwam pas op het laatste moment aan het licht. Dit heeft de dienstverlening ernstig vertraagd, met als gevolg dat reizigers soms in bussen zonder werkende betalingssysteem of reisinformatieschermen moesten reizen.
Om het tekort aan bussen op te vangen, schakelde Qbuzz touringcarbedrijven in, die de bussen tijdelijk vervingen. Omdat de touringcars niet dezelfde voorzieningen hadden als de reguliere bussen, moesten chauffeurs extra ondersteuning bieden aan de touringcarchauffeurs om de reizigers te helpen. Deze ritten werden gratis aangeboden, maar voor veel reizigers was het niet altijd duidelijk hoe ze hun reis moesten plannen vanwege de beperkte informatie.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.