BURGUM – In de recente ontwikkelingen binnen de gemeenteraad is geconstateerd dat de raadsgriffie, de ambtelijke ondersteuning van de gemeenteraad, onvoldoende tijd heeft gehad om de basis op orde te houden. Om deze kwestie aan te pakken, heeft de werkgeverscommissie voorgesteld om de uren voor de raadsgriffie te beperkt uit te breiden, en dit heeft de raad ook toegekend.
De raadsgriffier, als cruciale steunpilaar van de lokale democratie, vormt een essentiële schakel tussen de gemeenteraad en de griffie. Een goede vertrouwensrelatie, voldoende capaciteit op de griffie en een gelijkwaardige positie van de griffier ten opzichte van de burgemeester en gemeentesecretaris zijn van groot belang. De raadsgriffie heeft de verantwoordelijkheid voor de ondersteuning van de raad en commissies op facilitair, praktisch, tactisch en strategisch gebied.
Ondanks de inzet van de adjunct-griffier en de griffiemedewerker, die flexibel en loyaal te werk gaan, is gebleken dat de basis taken onder druk staan. Lange werkdagen en verlofstuwmeren zijn geen uitzondering meer, en dit is geen duurzame situatie. Om deze problemen aan te pakken, werd voorgesteld om met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 de functie van adjunct-griffier uit te breiden van 30 naar 32 uur en de functie van griffiemedewerker van 32 naar 36 uur.
De raad van Tytsjerksteradiel had geen stemming nodig om akkoord te gaan met dit voorstel, waarbij de uitbreiding van kracht werd.