AUDIO: Routeadvies containerschepen nabij Waddeneilanden
WADDENGEBIED – Op 2 januari 2019 verloor het containerschip MSC Zoe 342 containers boven de Waddeneilanden. Naar aanleiding daarvan startte de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) een onderzoek. In datzelfde jaar bracht de OVV ook een tussentijdse waarschuwing uit. Op basis van het rapport van de OVV en vervolgonderzoeken van het MARIN breidt de Kustwacht het routeadvies uit voor containerschepen die tijdens bepaalde weersomstandigheden boven de Waddeneilanden varen.
WADDENGEBIED – Op 2 januari 2019 verloor het containerschip MSC Zoe 342 containers boven de Waddeneilanden. Naar aanleiding daarvan startte de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) een onderzoek. In datzelfde jaar bracht de OVV ook een tussentijdse waarschuwing uit. Op basis van het rapport van de OVV en vervolgonderzoeken van het MARIN breidt de Kustwacht het routeadvies uit voor containerschepen die tijdens bepaalde weersomstandigheden boven de Waddeneilanden varen.
Routeadvies tijdens bepaalde weersomstandigheden
Containerschepen langer dan 200 meter worden geadviseerd om bij een golfhoogte van 4,5 meter of meer de noordelijke route te nemen. Bij een daadwerkelijke golfhoogte van 4,5 meter of meer worden deze schepen ook actief opgeroepen door de Kustwacht. Voor containerschepen met een lengte tussen de 100 en 200 meter wordt geadviseerd om noodzakelijke maatregelen en/of een alternatieve koers te nemen bij golfhoogten hoger dan 3,3 meter. Dit om te voorkomen dat het schip hevige slingerbewegingen maakt en zo containers overboord kunnen slaan. Bij deze golfhoogten wordt dit advies via een navigatiebericht ook aan de scheepvaart gestuurd.
Achtergrondinformatie, Navigatiebericht
Bij een golfhoogte van 3,3 meter of meer wordt onderstaand navigatiebericht aan de scheepvaart gestuurd. In het navigatiebericht staat dat containerschepen met een lengte tussen de 100-200 meter bij golfhoogten vanaf 3,3 meter en slecht weer noodzakelijke maatregelen nemen en/of een alternatieve koers varen. Containerschepen langer dan 200 meter krijgen het advies om bij een golfhoogte van 4,5 meter of meer de noordelijke route te nemen. Daarbij wordt in het bericht ook de golfhoogte, -richting en –frequentie toegevoegd.
ZCZC PA29
Netherlands Coastguard
Navigational warning Nr. 29 031412 UTC NOV
TSS Terschelling – German Bight
Following containervessels are at risk of losing containers and touching the seabed
during heavy sea conditions and high waves from a north to northwest direction:
Containervessels with a length of 100-200m and a waveheight above 3.3m.
Masters have to take appropriate measures and alter course if necessary to avoid
coming transverse to the wave direction.
Containervessels with a length above 200m and a waveheight above 4.5m
are recommended to follow alternative route via TSS East Friesland.
NNNN
Verschillen adviezen oktober 2019 en november 2020
Vanaf oktober 2019 waarschuwde de Kustwacht bij golfhoogten vanaf 5 meter of meer actief containerschepen langer dan 300 meter. Vanaf 12 november krijgen containerschepen afhankelijk van hun lengte een advies bij verschillende golfhoogten.
Oproepen schepen
Bij golfhoogten vanaf 4,5 meter roepen we schepen (die voldoen aan de lengte van 200 meter of meer) actief op via de marifoon als zij ter hoogte van Texel (‘voor de afslag’) varen waar ze de keuze hebben om de zuidelijke of noordelijke route te nemen. We geven het advies om de noordelijke route te nemen vanwege de golfhoogten. Dit is een advies aan de kapitein, want de Kustwacht heeft geen mandaat om verkeersaanwijzingen op te leggen. De kapitein is niet verplicht dit advies op te volgen.
Risico het grootst
De OVV stelt dat het risico op containerverlies het grootst is, indien de golfrichting dwars op het schip staat. Dit gebeurt als de golven uit noordnoordwestelijke richting komen, loodrecht op de zuidelijke vaarroute. Deze situatie komt statistisch gezien jaarlijks één of enkele keren voor op de Noordzee ten noorden van de Waddeneilanden.
Advies
De Kustwacht heeft geen mandaat om verkeersaanwijzingen op te leggen. Het is en blijft een advies aan de kapitein. Deze is niet verplicht het advies op te volgen. Daarnaast heeft de Kustwacht ook op dit moment geen personele capaciteit en middelen om deze nieuwe taak uit te voeren.
Edwin Granneman van de Kustwacht in Weistra op wei bij Omrop Fryslân:
AudiospelerStuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.