Snelheidscontroles bij klachtlocaties Driesum en Oudwoude
Het Verkeershandhavingsteam van politie Fryslân heeft in het kader van het project Subjectieve Verkeersonveiligheid dinsdagmiddag en –avond op twee locaties waar omwonenden klagen over te snel rijdend verkeer met de radar op snelheid gecontroleerd.
De eerste controle vond plaats tussen 14.30 – 18.00 uur op de Trekwei in Driesum. 68 procent van de passanten hield zich aan de toegestane 60 kilometer per uur. De hoogst gemeten snelheid was 96 kilometer per uur. Daarna verplaatste de controle zich naar de Trekwei in Oudwoude. Tussen 18.00 uur en 21.45 uur hield 70 procent van de bestuurders zich aan de toegestane 60 kilometer per uur. De snelste reed hier 100 kilometer per uur. Het Verkeershandhavingsteam blijft de komende tijd controleren op beide locaties.
Team Subjectieve Verkeersonveiligheid
Het gevoel van verkeersonveiligheid in de buurt is niet altijd terug te vinden in harde ongevalcijfers. Dat maakt het voor politie en Openbaar Ministerie (OM) lastig om op basis van ongevalanalyses gericht te handhaven. Aangezien de klachten veelal gegrond zijn en de verkeersveiligheid hierdoor negatief beïnvloed wordt, werkt het Landelijk Parket Team Verkeer (LP team Verkeer) samen met wegbeheerders, politie, het OM en Veilig Verkeer Nederland (VVN) om het gevoel van verkeersonveiligheid in de buurt aan te pakken. Het LP Team Verkeer stelt mensen en middelen beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid in gemeenten te onderzoeken. De provincie Fryslân financiert de inzet van VVN. De nadruk ligt op snelheidscontroles in 30 en 60 kilometer-zones en bij scholen. In Fryslân opereert het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid vooral in de noordoost hoek van de provincie.
Meldpunt Veilig Verkeer
De meldingen van verkeersonveiligheid komen via het Meldpunt Veilig Verkeer binnen waarna een schouw volgt door politie Fryslân, de wegbeheerder en VVN. De klachtlocatie wordt beoordeeld waarna een objectieve nulmeting volgt met de wegkant-radar. Blijkt dat er echt een probleem is dan zijn er drie maatregelen die kunnen volgen. Dit zijn:
• Aanpassing infrastructuur;
• Educatie en communicatie;
• Handhaving.
Bewoners en weggebruikers kunnen een onveilige verkeerssituatie melden bij het Meldpunt Veilig Verkeer van VVN viawww.meldpuntveiligverkeer.nl
Het Verkeershandhavingsteam van politie Fryslân heeft in het kader van het project Subjectieve Verkeersonveiligheid dinsdagmiddag en –avond op twee locaties waar omwonenden klagen over te snel rijdend verkeer met de radar op snelheid gecontroleerd.
De eerste controle vond plaats tussen 14.30 – 18.00 uur op de Trekwei in Driesum. 68 procent van de passanten hield zich aan de toegestane 60 kilometer per uur. De hoogst gemeten snelheid was 96 kilometer per uur. Daarna verplaatste de controle zich naar de Trekwei in Oudwoude. Tussen 18.00 uur en 21.45 uur hield 70 procent van de bestuurders zich aan de toegestane 60 kilometer per uur. De snelste reed hier 100 kilometer per uur. Het Verkeershandhavingsteam blijft de komende tijd controleren op beide locaties.
Het gevoel van verkeersonveiligheid in de buurt is niet altijd terug te vinden in harde ongevalcijfers. Dat maakt het voor politie en Openbaar Ministerie (OM) lastig om op basis van ongevalanalyses gericht te handhaven. Aangezien de klachten veelal gegrond zijn en de verkeersveiligheid hierdoor negatief beïnvloed wordt, werkt het Landelijk Parket Team Verkeer (LP team Verkeer) samen met wegbeheerders, politie, het OM en Veilig Verkeer Nederland (VVN) om het gevoel van verkeersonveiligheid in de buurt aan te pakken. Het LP Team Verkeer stelt mensen en middelen beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid in gemeenten te onderzoeken. De provincie Fryslân financiert de inzet van VVN.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.