Soepboer duivels over gebruik van staalslakken: “Signalen structureel genegeerd”

ma. 2 juni · 13:54 · Isa Visser

NIAWIER – Kamerlid Aant Jelle Soepboer van Nieuw Sociaal Contract (NSC) is duivels over het gebruiken van staalslakken, zo schrijft Omrop Fryslân. Eerder werd duidelijk dat dit materiaal bij meerdere projecten in Fryslân is gebruikt, terwijl dat niet meer zou.

RTV NOF

Kamerlid Aant Jelle Soepboer van Nieuw Sociaal Contract (NSC) is duivels over het gebruiken van staalslakken, zo schrijft Omrop Fryslân. Eerder werd duidelijk dat dit materiaal bij meerdere projecten in Fryslân is gebruikt, terwijl dat niet meer zou. Uit een onderzoek van radioprogramma Nieuws & Co en Nieuwsuur (NOS/NTR) bleek dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Tata Steel tot twee keer heeft geholpen bij het afzetten van het vervuilend restproduct.

In Fryslân zijn staalslakken onder meer in het project van de ‘Haak om Leeuwarden’ en bij de aanleg van de Sintrale As gebruikt. De ‘Haak om Leeuwarden’ was een van de proefprojecten in 2012, maar dat wist de provincie helemaal niet. Het provinciebestuur was ook niet op de hoogte van eerdere problemen met staalslakken, zei een woordvoerder.

Wat zijn staalslakken?

Staalslakken worden in Nederland gemaakt door Tata Steel. Het is een overblijfsel naar de productie van staal: een grijs, steenachtig product dat zware metalen bevat. Tata Steel kan er niets mee, maar produceert wel zo’n 650.000 ton staalslakken per jaar. Dat komt neer op zo’n 26.000 vrachtwagens. De Nederlandse overheid stimuleert de zogenaamde circulaire economie: afval moet zo veel mogelijk opnieuw worden gebruikt. Bedrijven die staalslakken produceren en verkopen, bestempelen het daarom graag als bouwmateriaal en niet als afval.

“Ik ben hier echt duivels over”, zegt Soepboer. “Het is niet dat we hier nu ineens achter komen, dit is al jaren bekend.” “Er zijn signalen structureel genegeerd. Er is gewoon doorgegaan met het gebruik in pilotvorm. En dan kom je erachter dat die rotzooi wel in de grond zit en de burger is gewoon drie keer de lul, want de omgeving en de gezondheid van de burger is in gevaar.’

Niet meer gebruiken

“Het allereerste dat je nu moet doen, is zorgen dat die rotzooi niet meer wordt gebruikt”, is Soepboer duidelijk. “Ik heb het de staatssecretaris nog niet hardop horen zeggen. Die zegt min of meer ‘het is wel heel gevaarlijk voor kinderen, maar in Friesland gaan we er nog wat pilots mee doen’. Dat kun je toch niet zeggen? Ik denk: kap er gewoon mee nu!”

“Wij willen dat degene die het gebruikt ook voor de gevolgen ervan staat. En dat was nou juist het tegenovergestelde. Het is schandalig”, meent Soepboer. Bij het gebruik van staalslakken is sprake van vervuiling van de bodem. Dat gebeurt als het product in contact komt met grond- of regenwater. Dat water krijgt dan een verhoogde pH-waarde, vergelijkbaar met gootsteenontstopper. “Rotzooi”, noemt Soepboer het. “Hoe kun je dan met droge ogen zeggen dat we er nog wel pilots mee doen? Dat kun je toch niet bedenken? Het is belachelijk! Hier is het laatste woord nog niet over gesproken.”

De burgers beschermen

Maar wie is dit te verwijten? “Je kunt zeggen dat Tata Steel de fout is. Maar je kunt ook zeggen: de regering heeft tegen alle adviezen in gezegd ‘ga het maar gewoon gebruiken’. En sterker nog, de aannemer die het gebruikt krijgt ook nog een paar centen toe.” “Als je weet dat het schadelijk is, maar je zegt dat het gebruikt mag worden en je stimuleert dat, misschien ben je dan ook de vervuiler. De waarheid ligt wat mij betreft tussen die beide partijen in.”

Soepboer betwijfelt dan ook of de overheid de juiste afweging heeft gemaakt in het hele proces. “Een overheid moet er zijn om haar burgers te beschermen. Zijn ze in dit geval voor hun burgers gaan staan of hebben ze naar een ander belang geluisterd?”

Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.