INGEZONDEN: Zonder Cito eindtoets doorverwijzen naar het VO

di. 17 maart · 19:372020 · 19:37 · Archief RTV NOF

Net voor de Cito eindtoets worden de scholen gesloten. Dit zal ervoor zorgen dat menig leerling, ouder en leerkracht een bepaalde mate van stress ervaart. Wat als wij juist nu samen een doorbraak forceren door de Cito eindtoets nu en in het vervolg buiten beschouwing te laten bij de advisering naar het voorgezet onderwijs (VO).

Roobol

Net voor de Cito eindtoets worden de scholen gesloten. Dit zal ervoor zorgen dat menig leerling, ouder en leerkracht een bepaalde mate van stress ervaart. Wat als wij juist nu samen een doorbraak forceren door de Cito eindtoets nu en in het vervolg buiten beschouwing te laten bij de advisering naar het voorgezet onderwijs (VO).

Leerlingen worden gedurende de schooljaren intensief begeleid en gevolgd door onderwijsprofessionals. Is het daadwerkelijk nodig om leerlingen op een dermate jonge leeftijd te toetsen in de vorm van een eindtoets? Ik denk van niet. We vragen ons af of de Cito eindtoets een rol moet spelen bij de advisering naar het VO. Het gebeurt regelmatig dat het resultaat van de eindtoets afwijkt van de resultaten van het leerlingvolgsysteem. Het laatste is vaak een belangrijke pijler onder het advies van de leerkracht.

In Noordoost Friesland hebben we vooral te maken met onder advisering. Dit betekent dat de resultaten van de eindtoets hoger zijn dan de verwijsadviezen van de scholen. Het aantal bijstellingen van de gegeven adviezen is eveneens laag. We zijn hierin overigens geen uitzondering. Gemiddeld genomen geldt dit voor het noordelijke en het oostelijke deel van ons land. In het westen is het omgekeerde het geval. Daar wordt vaker bijgesteld en is minder sprake van onder advisering. Op grond van de verschillen in verwijzing stellen wij ons zelf belangrijke vragen. Hebben wij te lage verwachtingen in vergelijking met het westen van het land? Komen onze kinderen wel op de juiste plek terecht in het VO? Is ons onderwijs van voldoende kwaliteit? Kortom is er wel sprake van gelijke kansen voor de kinderen in onze regio?

We proberen daarom verklaringen te vinden voor het verschil in advisering en bijstelling. Dit doen we in samenwerking met het Fries Planbureau. Voor alle ROOBOL-scholen zijn we per leerling aan het onderzoeken wat de verklaring van een hoger toets-advies ten opzichte van het schooladvies is geweest en wat de reden was om dit schooladvies wel of niet bij te stellen. Dit doen we met terugwerkende kracht voor de afgelopen drie jaar. Daarnaast kijken we naar de route die deze leerlingen in het VO hebben doorlopen. Is er bijvoorbeeld sprake van op- of afstroom en wat zijn op hoofdlijnen bevindingen van het VO op verschillende ontwikkelgebieden. De conclusies van het onderzoek gebruiken we bij het herijken van de wijze van adviseren.

De komende jaren gaan we leerlingen die we nu verwijzen naar het VO nog beter volgen. Door middel van deze werkwijze verwachten we een antwoord te kunnen geven op onze vragen m.b.t. ons ambitieniveau en de juistheid van onze adviezen. Volgens ons is de Cito eindtoets dan niet meer van toegevoegde waarde voor advisering. We vertrouwen op de professionaliteit van onze teams voor wat betreft het uitbrengen van een passend advies. Vervolgens zullen de prestaties van de leerlingen in het VO de nieuwe graadmeter zijn om te bepalen of dat advies het juiste advies is geweest. Laten wij samen met de onderwijsprofessionals van basis en voortgezet onderwijs aantonen dat het goed volgen van leerlingen, in een doorgaande lijn, mogelijkheden biedt voor jonge mensen om zich kansrijk te ontwikkelen. Dus zonder Cito eindtoets! Dus wat mij betreft geen stress nu de voorbereiding op de Cito eindtoets in het water dreigt te vallen.

Willem Wouda
Bestuurder ROOBOL

Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.