Zondagschool Kollum viert kerstfeest in de Maartenskerk
Op Eerste kerstdag viert de zondagsschool altijd het kerstfeest in de Maartenskerk. Deze keer was de opzet anders dan dat we gewend zijn…
Op Eerste kerstdag viert de zondagsschool altijd het kerstfeest in de Maartenskerk. Deze keer was de opzet anders dan dat we gewend zijn. In plaats van een musical tijdens de dienst, was er voor de dienst een levend kerstspel. Bij de ingang was er een heraut die het bevel van keizer Augustus verkondigde; in laten schrijven in de plaats waar men geboren is. Met bordjes werd de route aangegeven om in Bethlehem te kunnen komen.
In de hal van de kerk was een stal met herders en hun schapen in het veld. Ook was er een engel bij die kerstliedjes vloot op een dwarsfluit. Op de plaats waar men vanuit de hal de kerk binnenkwam was een kraam met allerlei lekkernijen voor de bezoekers. Daarna moesten de bezoekers door de poort van Bethlehem om zich vervolgens in te schrijven en een plaatsje te zoeken. In het oosten van de kerk waren de drie wijzen te vinden.
Bij de start van de dienst kwamen Jozef en Maria binnen onder begeleiding van de kinderen uit de eerste groep en namen plaats in de kerststal op het podium. Tijdens de schriftlezing kwamen de herders en de wijzen bij de kerststal om het kindje Jezus te bezoeken.
Ook was er een vrij verhaal en de kinderen uit de kerk mochten een plaatsje op het podium zoeken om zo beter het verhaal te kunnen horen. De liedjes werden uit volle borst meegezongen.
Na de dienst was er een attentie voor de bezoekers en een sinasappel voor de kinderen die niet op de zondagsschool zitten. De kinderen van de zondagsschool krijgen altijd een tasje met een boek, kalenderblokje, reep chocolade en een sinasappel.
© Foto’s: Jacqueline van der Slijk
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.