LEEUWARDEN – De stad Leeuwarden, ooit een bastion van gemoedelijkheid en overzichtelijkheid, kampt met een toenemend probleem in de taxisector. Maar liefst 64 taxibedrijven opereren momenteel in de Friese hoofdstad, wat leidt tot een oververzadigde markt en hevige concurrentie. Onze correspondent, Zaroual Moktar, eigenaar van Maxi Taxi Leeuwarden, schetst een helder beeld van de situatie.
“Je kan in Maps blijven scrollen, de app kan alle taxibedrijven niet eens in 1 keer laden”
Volgens Moktar is het aantal taxibedrijven in Leeuwarden de afgelopen jaren explosief toegenomen. Deze groei wordt voornamelijk gedreven door een versoepeling van regelgeving en de relatief lage instapdrempel voor nieuwe ondernemers in de taxisector. “De markt zit overvol, wat leidt tot dalende tarieven en minimale marges. Kleine spelers worden gedwongen tegen bodemprijzen te rijden om klanten aan zich te binden,” vertelt Moktar.
Daarnaast vermoedt Moktar dat veel kleine zelfstandige taxichauffeurs de regels niet altijd nauwgezet volgen. “Ik heb sterk de indruk dat een groot aantal chauffeurs geld verdient door inkomsten niet volledig op te geven,” stelt hij. Dit ondermijnt eerlijke concurrentie, omdat bedrijven die wel belasting betalen niet kunnen concurreren met prijzen die gebaseerd zijn op verborgen inkomsten. “Deze oneerlijke praktijken zorgen ervoor dat de markt verder uit balans raakt en drukt de professionele chauffeurs nog verder in een hoek. Natuurlijk kan ik dit niet hard maken en blijven het vermoedens, maar je zou voor minder denken als je ziet wat ik gezien heb.”
Een ander groot probleem volgens Moktar is dat veel ondernemers zonder enig marktonderzoek aan hun taxibedrijf beginnen. “Niemand kijkt of er überhaupt ruimte is voor nog een taxibedrijf. Ze zien snelle winstkansen, starten een onderneming, maar beseffen niet dat ze zichzelf én de markt schade toebrengen,” voegt hij toe. Dit gebrek aan planning leidt alleen maar tot meer financiële problemen in een toch al overvolle sector.
De oververzadiging in de taxisector is niet uniek voor Leeuwarden. Ook in grote steden zoals Taxi’s in Amsterdam (correspondent: Euro Business Taxi Amsterdam) en Taxi’s in Den Haag (correspondent: Taxi Lijn Den Haag) spelen vergelijkbare problemen. In Amsterdam wordt de markt gedomineerd door een mix van grote taxibedrijven en zelfstandige chauffeurs, wat leidt tot intense concurrentie. Hier ervaren chauffeurs dat de race naar de laagste prijs vaak de overhand heeft, ten koste van kwaliteit en professionaliteit. In Den Haag is de situatie niet anders: kleinere spelers moeten knokken om klanten binnen te halen, terwijl de gevestigde namen hun dominantie proberen te behouden. Beide steden tonen aan hoe lastig het is om in een verzadigde markt te blijven concurreren, en de uitdagingen in Leeuwarden passen binnen deze bredere trend.
De oververzadiging in de taxisector heeft niet alleen gevolgen voor de ondernemers, maar ook voor de klanten. Aan de ene kant profiteren klanten van lagere prijzen, maar aan de andere kant komt dit vaak met langere wachttijden en wisselende kwaliteit. “De klant verwacht betrouwbaarheid en veiligheid, maar in een overvolle markt met lage winstmarges is het voor sommige bedrijven lastig om te investeren in goed onderhouden voertuigen of extra training voor chauffeurs,” aldus Moktar. Chauffeurs, de ruggengraat van de taxisector, zijn een andere groep die lijdt onder de druk. De concurrentie dwingt hen vaak tot onregelmatige werktijden en lage verdiensten. “Veel collega’s moeten zeven dagen per week werken om rond te komen,” zegt Moktar.
Volgens Zaroual Moktar is het hoog tijd dat er maatregelen worden genomen om de taxisector in Leeuwarden gezonder te maken. Hij stelt voor om strengere vergunningseisen in te voeren, zodat de markt gereguleerd wordt en alleen kwalitatieve spelers overblijven. Ook pleit hij voor een betere samenwerking tussen taxibedrijven en de gemeente om een eerlijke concurrentie te waarborgen. “We moeten samen streven naar een duurzaam en klantvriendelijk taxisysteem,” benadrukt Moktar. De vraag blijft echter: wie neemt de leiding in deze kwestie? Zonder duidelijke regelgeving en samenwerking zal de situatie alleen maar verslechteren, met negatieve gevolgen voor zowel ondernemers als klanten.
Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.