64 Taxibedrijven in Leeuwarden! De markt is OVERVERZADIGD · Foto('s): 
RECLAME

64 Taxibedrijven in Leeuwarden! De markt is OVERVERZADIGD

maandag 02 december 2024

LEEUWARDEN – De stad Leeuwarden, ooit een bastion van gemoedelijkheid en overzichtelijkheid, kampt met een toenemend probleem in de taxisector. Maar liefst 64 taxibedrijven opereren momenteel in de Friese hoofdstad, wat leidt tot een oververzadigde markt en hevige concurrentie. Onze correspondent, Zaroual Moktar, eigenaar van Maxi Taxi Leeuwarden, schetst een helder beeld van de situatie.

“Je kan in Maps blijven scrollen, de app kan alle taxibedrijven niet eens in 1 keer laden”

Concurrentie en lage marges

Laxe taxiwetregelgeving en lage instapdrempel

Volgens Moktar is het aantal taxibedrijven in Leeuwarden de afgelopen jaren explosief toegenomen. Deze groei wordt voornamelijk gedreven door een versoepeling van regelgeving en de relatief lage instapdrempel voor nieuwe ondernemers in de taxisector. “De markt zit overvol, wat leidt tot dalende tarieven en minimale marges. Kleine spelers worden gedwongen tegen bodemprijzen te rijden om klanten aan zich te binden,” vertelt Moktar.

Vermoedelijk veel taxibedrijven die de regels niet volgen

Daarnaast vermoedt Moktar dat veel kleine zelfstandige taxichauffeurs de regels niet altijd nauwgezet volgen. “Ik heb sterk de indruk dat een groot aantal chauffeurs geld verdient door inkomsten niet volledig op te geven,” stelt hij. Dit ondermijnt eerlijke concurrentie, omdat bedrijven die wel belasting betalen niet kunnen concurreren met prijzen die gebaseerd zijn op verborgen inkomsten. “Deze oneerlijke praktijken zorgen ervoor dat de markt verder uit balans raakt en drukt de professionele chauffeurs nog verder in een hoek. Natuurlijk kan ik dit niet hard maken en blijven het vermoedens, maar je zou voor minder denken als je ziet wat ik gezien heb.”

Gebrek aan professioneel marktonderzoek

Een ander groot probleem volgens Moktar is dat veel ondernemers zonder enig marktonderzoek aan hun taxibedrijf beginnen. “Niemand kijkt of er überhaupt ruimte is voor nog een taxibedrijf. Ze zien snelle winstkansen, starten een onderneming, maar beseffen niet dat ze zichzelf én de markt schade toebrengen,” voegt hij toe. Dit gebrek aan planning leidt alleen maar tot meer financiële problemen in een toch al overvolle sector.

Ook buiten Friesland: Taxi’s in Amsterdam en Den Haag

De oververzadiging in de taxisector is niet uniek voor Leeuwarden. Ook in grote steden zoals Taxi’s in Amsterdam (correspondent: Euro Business Taxi Amsterdam) en Taxi’s in Den Haag (correspondent: Taxi Lijn Den Haag) spelen vergelijkbare problemen. In Amsterdam wordt de markt gedomineerd door een mix van grote taxibedrijven en zelfstandige chauffeurs, wat leidt tot intense concurrentie. Hier ervaren chauffeurs dat de race naar de laagste prijs vaak de overhand heeft, ten koste van kwaliteit en professionaliteit. In Den Haag is de situatie niet anders: kleinere spelers moeten knokken om klanten binnen te halen, terwijl de gevestigde namen hun dominantie proberen te behouden. Beide steden tonen aan hoe lastig het is om in een verzadigde markt te blijven concurreren, en de uitdagingen in Leeuwarden passen binnen deze bredere trend.

Impact op de klant en chauffeurs

De oververzadiging in de taxisector heeft niet alleen gevolgen voor de ondernemers, maar ook voor de klanten. Aan de ene kant profiteren klanten van lagere prijzen, maar aan de andere kant komt dit vaak met langere wachttijden en wisselende kwaliteit. “De klant verwacht betrouwbaarheid en veiligheid, maar in een overvolle markt met lage winstmarges is het voor sommige bedrijven lastig om te investeren in goed onderhouden voertuigen of extra training voor chauffeurs,” aldus Moktar. Chauffeurs, de ruggengraat van de taxisector, zijn een andere groep die lijdt onder de druk. De concurrentie dwingt hen vaak tot onregelmatige werktijden en lage verdiensten. “Veel collega’s moeten zeven dagen per week werken om rond te komen,” zegt Moktar.

Oplossingen voor een gezondere Markt

Volgens Zaroual Moktar is het hoog tijd dat er maatregelen worden genomen om de taxisector in Leeuwarden gezonder te maken. Hij stelt voor om strengere vergunningseisen in te voeren, zodat de markt gereguleerd wordt en alleen kwalitatieve spelers overblijven. Ook pleit hij voor een betere samenwerking tussen taxibedrijven en de gemeente om een eerlijke concurrentie te waarborgen. “We moeten samen streven naar een duurzaam en klantvriendelijk taxisysteem,” benadrukt Moktar. De vraag blijft echter: wie neemt de leiding in deze kwestie? Zonder duidelijke regelgeving en samenwerking zal de situatie alleen maar verslechteren, met negatieve gevolgen voor zowel ondernemers als klanten.

Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.
RECLAME
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   nieuws@rtvnof.nl.

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 08:00
    Harteklanken
    Non-stop
  • 08:00 - 10:00
    Klankbord
    Geestelijk verzoekplaten programma
  • 10:00 - 12:00
    Op 'e Hichte
    Nieuws uit Achtkarspelen & Tytsjerksteradiel
  • 12:00 - 14:00
    De Weekend Nieuwsshow
    Nieuws uit Dantumadiel & Noardeast-Fryslân
  • 14:00 - 18:00
    Rûnwei Sport
    Live verslag van sport uit de streek
  • 18:00 - 20:00
    Hollandse Toppers
    Tinus Kempenaar
  • 20:00 - 22:00
    Hollands op zijn Best
    Joege en Jikke
  • 22:00 - 00:00
    Hit Tijdmachine
    Dicky Denkers
© 1989 - 2025 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden?