LEEUWARDEN – Rijd, fiets of wandel een willekeurige route door Friesland en je komt het zeer waarschijnlijk op verschillende plekken tegen: buitenreclame. Steeds meer organisaties combineren hun online marketing met offline reclame-uitingen, waarvan buitenreclame een goed voorbeeld is. Soms wordt gedacht dat uitsluitend buitenreclame in Den Haag, Amsterdam en bijvoorbeeld Rotterdam werkt voor bedrijven. Het tegendeel is waar! Ook in kleinere plaatsen in bijvoorbeeld de provincie Friesland helpt buitenreclame de naamsbekendheid van en het vertrouwen in organisaties te verbeteren. In dit artikel zoomen we in op de verschillende vormen van reclame buiten.
Buitenreclame helpt jongeren te bereiken
Voordat we kijken naar de verschillende vormen van buitenreclame, is het goed om op te merken dat men met buitenreclame de lastig te bereiken jongeren aan kan spreken. Het is een doelgroep van een groot aantal organisaties, die worstelen met de wijze waarop ze deze groep het beste kunnen betrekken bij hun product of dienst. Uit recent onderzoek blijkt dat jongeren relatief veel vertrouwen hebben in buitenreclame. Dit geldt in het bijzonder voor de leeftijdsgroep 15 tot en met 24 jaar, waarin 73% aangeeft vertrouwen te hebben in de buitenreclame die zij tegenkomen. Bij ouderen ligt dat percentage aanmerkelijk lager; 60% bij de groep met mensen ouder dan 55 jaar. Nog steeds een heel aardig percentage!
Voordelen van buitenreclame voor organisaties
Niet alleen de mogelijkheid om jongeren aan te spreken met buitenreclame kan een reden zijn om voor deze vorm van marketing te kiezen. Een ander belangrijk voordeel zit in het feit, dat buitenreclame voordeliger is dan verschillende vormen van online marketing. Neem een willekeurige weg in een stad als Den Haag. Dagelijks komen hier 15.000 tot 20.000 gemotoriseerde voertuigen langs. Reken je dit door, dan kom je uit op miljoenen impressies per jaar. Zou je die miljoenen impressies afnemen bij een zoekmachine, dan lopen de kosten al snel fors op. Voor buitenreclame geldt dat niet; je betaalt een vast bedrag per jaar.
Verschillende mogelijkheden bij reclame buiten
Terug naar de ronde door de provincie Friesland: welke vormen van buitenreclame ben je tegengekomen? Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen rotondereclame, reclame onder stadsklokken en lichtmastreclame. Het is van verschillende factoren afhankelijk, welke vorm van reclame het meest geschikt is voor jouw organisatie. Daarbij verschilt het aanbod per plaats. Een vierde optie bij buitenreclame is het gebruik van digitale buitenreclame. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de abri’s in bushokjes of LED reclameborden in het centrum van steden.