‘Dienstregeling van en naar Ameland is logisch, wel ruimte om meer te varen’ · Foto('s): Lennard Jan Geerts
  Lennard Jan Geerts

‘Dienstregeling van en naar Ameland is logisch, wel ruimte om meer te varen’

vrijdag 18 augustus 2023

AMELAND – De dienstregeling die de schepen van Rederij Wagenborg sinds begin augustus tussen Holwert en Ameland varen, is logisch. Dat blijkt uit onderzoek van het kennisinstituut MARIN, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Er is nog wel wat ruimte om bij lagere waterstanden te varen, als de veerboten onderweg op elkaar wachten. Wagenborg gaat op basis van de uitkomsten van het onderzoek een nieuwe dienstregeling maken, die in september moet ingaan.

Aanleiding voor het MARIN-rapport was de versoberde dienstregeling, die Wagenborg eind juni invoerde, omdat de vaargeul onveilig zou zijn. Dat betekende concreet dat er nog maar één grote veerboot tussen Holwert en Ameland voer. Wagenborg moest daardoor duizenden reserveringen van vakantiegangers annuleren. De maatregel viel midden in het hoogseizoen was volgens veel Amelanders onacceptabel.

Extra schip

Vanaf 1 augustus varen er alweer meer veerdiensten naar Ameland. Er zijn drie locaties in de vaarroute gevonden waar twee schepen elkaar bij een gunstige waterstand veilig kunnen passeren. Daardoor kan er geregeld twee of drie keer per dag een extra schip worden ingezet.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat had begrip voor de wijziging van de dienstregeling en gaf toestemming voor zes weken. Wel vond zij dat er verder onderzoek moest komen, dat werd uitgevoerd door het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN).

Volgens de onderzoekers van het MARIN wordt de vaargeul intensief gebruikt. Er zijn continu baggerschepen van Rijkswaterstaat aan het werk om de geul bevaarbaar te houden. Ook de sneldienst gebruikt dezelfde route. In combinatie met het getijde in de Waddenzee, de wind en de bochtige vaargeul kunnen twee veerboten elkaar niet altijd veilig passeren. De waterstand kan zo laag worden dat de bodem van de Waddenzee te zien is en dat er niet meer kan worden gevaren.

Doorsteek

Rijkswaterstaat heeft in afwachting van het rapport al een doorsteek gemaakt in het ‘moeilijkste’ deel van de vaargeul. Rijkswaterstaat heeft daar een passeerstrook aangelegd, waardoor de schepen elkaar daar op kunnen wachten. Dat werkt volgens Wagenborg alleen als de vaargeul niet verder dichtslibt.

Volgens Rederij Wagenborg wordt met het onderzoek bevestigd dat de ‘grote zorgen’ over de veiligheid terecht waren.

Auteur: Redactie RTV NOF
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
  0511-441202 of   tip@rtvnof.nl.

VANDAAG OP DE RADIO

105.0 - 105.8 - 107.0 - 107.3 - 107.8 FM
  • 00:00 - 07:00
    It lûd fan Stêd, Waad en Wâlden
    Non-stop muziek met (regio)nieuws en weer.
  • 07:00 - 08:00
    Harteklanken
    Non-stop
  • 08:00 - 10:00
    Klankbord
    Geestelijk verzoekplaten programma
  • 10:00 - 12:00
    Op 'e Hichte
    Nieuws uit Achtkarspelen & Tytsjerksteradiel
  • 12:00 - 14:00
    De Weekend Nieuwsshow
    Nieuws uit Dantumadiel & Noardeast-Fryslân
  • 14:00 - 18:00
    Rûnwei Sport
    Live verslag van sport uit de streek
  • 18:00 - 20:00
    Hollandse Toppers
    Tinus Kempenaar
  • 20:00 - 22:00
    Hollands op zijn Best
    Joege en Jikke
  • 22:00 - 00:00
    Hit Tijdmachine
    Dicky Denkers
© 1989 - 2024 RTVNOF · Contact · Tip de redactie · Ingezonden brieven · Disclaimer · Privacy Statement RTV NOF · Vrijwilliger worden? · Externe Radio