Een sportspreker inschakelen: dit moet je weten

ma. 3 juni · 11:372024 · 11:37 · RTV NOF

LEEUWARDEN – Worden wie je bent als topsporter vereist enorm veel van jezelf: keihard werken en veel opofferen. Maar wat komt er allemaal bij kijken? Welke fysieke en mentale lessen leer je onderweg? Hoe ga je om met tegenslagen, successen en veranderingen? Veel van deze inzichten zijn ook toepasbaar in het bedrijfsleven. Veel (oud)sporters, zoals schaatsers, voetballers, Formule 1-coureurs en Olympische atleten, delen graag hun ervaringen. Door praktijkvoorbeelden en soms opdrachten krijg je niet alleen een beter beeld, maar blijft de informatie ook langer hangen. Bovendien passen goede sprekers van een sprekersbureau hun lezingen aan op het kennisniveau en de behoeften van jouw team of organisatie.

RECLAME

LEEUWARDEN – Worden wie je bent als topsporter vereist enorm veel van jezelf: keihard werken en veel opofferen. Maar wat komt er allemaal bij kijken? Welke fysieke en mentale lessen leer je onderweg? Hoe ga je om met tegenslagen, successen en veranderingen? Veel van deze inzichten zijn ook toepasbaar in het bedrijfsleven. Veel (oud)sporters, zoals schaatsers, voetballers, Formule 1-coureurs en Olympische atleten, delen graag hun ervaringen. Door praktijkvoorbeelden en soms opdrachten krijg je niet alleen een beter beeld, maar blijft de informatie ook langer hangen. Bovendien passen goede sprekers van een sprekersbureau hun lezingen aan op het kennisniveau en de behoeften van jouw team of organisatie.

Welke spreker past bij jou?

Wil jij ook een spreker boeken? Stel jezelf dan een aantal vragen. Deze kunnen de uitkomst van je evenement beïnvloeden. Denk na over het doel van je bijeenkomst, het specifieke thema, wie je publiek zal zijn, de locatie, het programma, het budget voor de spreker, de taal van het evenement en wat voor soort spreker je zoekt. Wil je een bekende naam of juist iemand inspirerend die minder bekend is? De antwoorden op deze vragen zullen niet alleen invloed hebben op de kosten, maar zorgen ook voor een duidelijke omschrijving van je evenement wanneer je contact opneemt met een spreker of sprekersbureau.

Een onderwerp kiezen

Ervaren sprekers of trendwatchers die expert zijn in hun vakgebied vragen vaak hogere tarieven dan beginnende sprekers met minder expertise. De kosten variëren ook afhankelijk van het vakgebied van de spreker. Populaire thema’s zoals big data, security, AI, IoT, blockchain en robotica zijn erg in trek. Omdat het aanbod van sprekers in deze onderwerpen beperkt is, liggen hun tarieven doorgaans hoger dan gemiddeld.

Ga voor ervaring

​​Ervaring heeft een prijskaartje als het om sprekers gaat. Maar waarom betalen we meer voor ervaren sprekers? Deze sprekers brengen meer waarde omdat ze goed kunnen omgaan met allerlei situaties die tijdens een presentatie kunnen voorkomen. Hun ervaring betekent ook dat ze uitstekende presentatievaardigheden hebben ontwikkeld. Ze weten precies wanneer ze een pauze moeten inlassen, een grap moeten maken, of het publiek moeten betrekken. Deze vaardigheden zorgen ervoor dat het publiek zich meer betrokken voelt bij het verhaal. De jarenlange ervaring wordt gezien als een waardevolle investering, wat de hogere tarieven verklaart. Als je een evenement organiseert, wil je natuurlijk iemand met ervaring die het publiek kan boeien en enthousiasmeren.

Wat zijn de kosten?

Ben je benieuwd naar wat het kost om een spreker te boeken voor je evenement? De prijzen kunnen flink variëren. Sommige sprekers treden gratis op, vaak omdat ze er een commercieel belang bij hebben, terwijl anderen tarieven rekenen die uiteenlopen van €250 tot €1.000 voor vakspecialisten met basis presentatievaardigheden, en tussen de €1.000 en €5.000 voor diegenen met uitstekende vaardigheden. Professionele sprekers vragen meestal tussen de €2.000 en €8.000 en voor bekende experts liggen de tarieven tussen €3.500 en €20.000. Voor beroemdheden kunnen de kosten oplopen tot enkele honderdduizenden euro’s. Deze prijzen zijn inclusief voorbereidingen zoals kennismakingsgesprekken, het ontwikkelen van de presentatie, reiskosten, aanwezigheid op het evenement en managementkosten. Tips om te besparen? Probeer spoedaanvragen te vermijden en boek buiten de piekmaanden september tot december.

Dit is een reclame: deze tekst is niet geschreven door de RTV NOF redactie.
RECLAME
Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.