Fietsersbond Fryslân wil aanpak van gevaarlijke fietskruispunten
En weer is er een jeugdige fietser overleden op een fietskruispunt met een 80 km weg...
En weer is er een jeugdige fietser overleden op een fietskruispunt met een 80 km weg.
Op de kruising van de Westerdyk met de Breedyk in Ryptsjerk is maandagmorgen 21 mei een dertienjarige fietser ernstig gewond geraakt bij een aanrijding. De jongen uit Ryptsjerk kwam op de T-splitsing rond half acht in botsing met een auto. De doorgaande weg werd afgesloten. Op de plaats van het ongeluk landde een traumahelikopter. Die heeft de jongen overgebracht naar het UMCG in Groningen.
Het in de jaren 90 geïntroduceerde verkeersconcept Duurzaam Veilig is nog niet tot alle Friese gemeenten doorgedrongen. DV zegt dat er geen gelijkvloerse kruisingen mogen zijn tussen beschermde (automobilist) en onbeschermde verkeersdeelnemers (fietser), waarbij de snelheid hoger is dan 30 km. In het buitengebied van Fryslân kennen wij nog heel veel kruisingen, waar zelfs 80 gereden mag worden.
Ook dit ongeluk vond plaats op een schoolvoorbeeld van een gevaarlijke kruising: kaart weergeven. Naar aanleiding van een dodelijk ongeval eerder dit jaar heeft de Fietsersbond alle gevaarlijke fietskruispunten met 80 km wegen in kaart gebracht: Fietskruispunten met 80 km wegen
De Fietsersbond wil dat er in plaats van allerlei grote infra-structurele projecten, zoals de Centrale As en de Haak om Leeuwarden nu eerst de grootste misstanden op het gebied van verkeersveiligheid voor fietsers worden aangepakt. Om te beginnen met de knelpunten op bovenstaande kaart.
Maatregelen per kruispunt (eventueel in combinatie met) kunnen zijn:
ongelijkvloers maken
snelheidremmende maatregelen, zoals rotondes
verkeerslichten
plateuas / middengeleiders
afwaarderen wegen naar erftoegangswegen 60
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.