Gezamenlijke aanpak voor binnenstad Dokkum
Ondernemers, vastgoedeigenaren, stichting stadsmarketing en de gemeente gaan samen aan de slag met binnenstadsmanagement om in Dokkum datgene wat sterk is…
Ondernemers, vastgoedeigenaren, stichting stadsmarketing en de gemeente gaan samen aan de slag met binnenstadsmanagement om in Dokkum datgene wat sterk is verder te versterken. In het komende jaar wordt een binnenstadsmanager aangesteld die de aanpak voor de stad in samenwerking met alle betrokken partijen gaat uitvoeren. In de aanpak zijn onder andere de uitstraling en de structuur van de binnenstad, promotie, het klantvriendelijk parkeren, het bundelen van krachten en het nieuwe winkelen belangrijke onderwerpen.
Binnenstadsmanager
Begin 2013 wordt er voor één dag per week een binnenstadsmanager aangesteld die inhoudelijk kennis van zaken heeft en onafhankelijk is. De binnenstadsmanager wordt het centrale aanspreekpunt voor de trekkers van de verschillende deelprojecten, gaat zelf aan de slag met een aantal projecten, zorgt voor de afstemming van verschillende activiteiten en draagt daarmee bij aan het behalen van de gezamenlijke doelstellingen van Dokkum.
Klantvriendelijk parkeren
Om als binnenstad te overleven is klantvriendelijk parkeren noodzakelijk. Hierbij kan gedacht worden aan tijdelijke nultarieven, nieuwe technieken van mobiel betalen, achteraf betalen of het realiseren van gratis parkeerzones. Het nieuwe parkeerbeleid wordt volgend jaar vastgesteld en zal bijdragen aan het versterken van de positie van de binnenstad.
Het nieuwe winkelen
Via internet oriënteren mensen zich anders en beschikken ze over een veel groter aanbod dan voorheen. Een nieuwe benadering van de klant is daarom essentieel. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van social media, het opzetten van een gezamenlijk digitaal platform, maar ook aan ouderwetse methodes, zoals het aanbieden van een onderscheidend aanbod.
Koopstromenonderzoek
Eerder dit jaar liet de gemeente Dongeradeel een onderzoek uitvoeren naar het functioneren van winkelstad Dokkum. Hiermee zijn de kansen en bedreigingen in kaart gebracht. Zo wordt de historische binnenstad van Dokkum hoog gewaardeerd door de toeristische bezoekers en het recreatieve winkelpubliek. Juist nu stenen winkelcentra het moeten hebben van sfeer en beleving in de strijd met het internet is deze historische uitstraling een belangrijk pluspunt. Bovendien is de binnenstad van Dokkum een belangrijk winkelgebied voor de inwoners van de hele regio en heeft daarmee veel potentie. Daar tegenover staan demografische ontwikkelingen, de opkomst van het internetwinkelen en economische omstandigheden. Veel steden hebben hiermee te maken, ook Dokkum. Een krachtige en eensgezinde aanpak om de binnenstad van Dokkum aantrekkelijk te houden, is op dit moment dan ook cruciaal.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.