De Gemeente Kollumerland c.a. houdt van eind mei tot 15 juni 2009 een klanttevredenheidsonderzoek onder haar inwoners. Naast een schriftelijke burgerpeiling wordt in het gemeentehuis een onderzoek bij bezoekers gedaan. De uitslagen worden gebruikt om de gemeentelijke dienstverlening, waar nodig, te verbeteren.
Kollumerland c.a. wil graag weten hoe tevreden de inwoners zijn over de taken die de gemeente uitvoert. Ze maakt hierbij gebruik van een instrument van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het zogenaamde “Waar staat je gemeente”. Aangezien meerdere gemeenten in Nederland hieraan meedoen, kunnen die gemeenten de prestaties en de oordelen van hun inwoners vergelijken en van elkaar leren. Kollumerland c.a. ziet dit onderzoek als een 0-meting (eerste meting bij de start van een project).
Burgerpeiling
Eén van de onderzoeken die de gemeente uitvoert, is de burgerpeiling. Een groep van 1.000 inwoners, A-select gekozen, wordt aangeschreven met het verzoek een enquête in te vullen.
Klanttevredenheidsonderzoek
Daarnaast wordt een klanttevredenheidsonderzoek gehouden bij de balies in het gemeentehuis. Tijdens het bezoek krijgen alle bezoekers het verzoek om een vragenlijst in te vullen. De vragen gaan onder andere over de redenen van het bezoek en de dienstverlening bij de balie.
Uitslag
De informatie die uit de burgerpeiling en het klanttevredenheidsonderzoek naar voren komt, wordt gebruikt om de gemeentelijke dienstverlening, waarnodig, te verbeteren.
Boekenbonnen
Als dank voor het invullen van de enquêtes, worden zes boekenbonnen van € 25,00 verloot. De resultaten van het onderzoek worden rond 1 juli 2009 verwacht.