Krijgt dit buitenlandse bedrijf straks de nieuwe veerconcessie naar Ameland?

do. 26 juni · 17:34 · Lennard Jan Geerts

AMELAND – De strijd om de nieuwe veerconcessie naar Ameland is losgebarsten. Opvallend: niet de eilanders zelf schrijven in op de concessie, maar een Duitse rederij waarmee zij samenwerken. De Amelanders willen meer grip op de verbinding met het vasteland en hopen via deze omweg toch invloed te krijgen. Een nog niet bij naam genoemde Duitse rederij heeft aangegeven te willen inschrijven op de aanbesteding voor de veerdienst naar Ameland, die vanaf 2029 ingaat. De aanbesteding is noodzakelijk vanwege nieuwe Europese regelgeving, die onderhands gunnen vrijwel onmogelijk maakt.

Lennard Jan Geerts

Kritisch op Wagenborg

Een groep eilanders hoopt dat de Duitse rederij de concessie krijgt. “Die wil wél naar ons luisteren, heeft begrip voor onze situatie en wil meedenken, waardoor wij zeggenschap krijgen over bepaalde zaken”, legt ondernemer Fabian Kock uit. Kock is horecaondernemer op Ameland en initiatiefnemer van de eilander veerdienst. Op dit moment verzorgt rederij Wagenborg de veerdienst naar Ameland, maar veel eilanders zijn daar niet tevreden over. “Eilanders hebben best wel wat wensen qua veerdienst en verbinding. We kunnen momenteel heel vaak niet weg of terugkomen omdat de boten vol zitten.” “Wij hebben wel regelmatig met Wagenborg om tafel gezeten”, vervolgt Kock. “Dan wordt er geluisterd en loop je de deur uit en denk je: ja, eigenlijk doen ze er niks mee.”

De Duitse rederij heeft volgens de eilanders ervaring met personenvervoer in Waddengebieden en voldoet aan voorwaarden zoals het varen met zero-emissie, een belangrijk criterium in de nieuwe concessie. En het belangrijkste: zij stellen het belang van de eilander voorop. “Hun slogan is: als de eilanders tevreden zijn, zijn wij dat ook. Ze vinden het heel belangrijk dat de vaste gebruikers goed gehoord worden.”

Wensenlijst

Hoewel de inschrijving officieel bij de Duitse rederij ligt, is de Amelander Veerdienst nauw betrokken. Deze coöperatie van eilanders, onder wie ondernemer Kock, ziet de samenwerking als een manier om via de achterdeur toch meer zeggenschap te krijgen over de onmisbare verbinding met de wal. Kock heeft een flinke wensenlijst: “We willen meedenken over de indeling van de boten, maar ook hoe vaak we heen en weer gaan varen. Het fijne is dat wij een coöperatie zijn en Amelander leden hebben en dat die daarin ook beslissen. Dus wij krijgen echt stemrecht. De Duitse rederij wil daar heel graag in mee”, stelt Kock.

Aandeelhouder

Volgens Kock zijn de plannen al heel concreet. Zo wordt er onderhandeld over de mogelijkheid dat eilanders aandeelhouder kunnen worden. “Wij maken regelmatig tripjes naar Duitsland en andersom. Onze juristen bemoeien zich er nu ook mee. Wij hopen ergens in september het definitief te presenteren.” De veerdienst naar Texel wordt gezien als het grote voorbeeld. “Op Texel vloeien de winsten deels naar het eiland. Bij ons verhoogt de huidige rederij de prijskaartjes maximaal en vloeien de winsten naar Delfzijl”, vertelt Kock teleurgesteld. Hij heeft er vertrouwen in dat het met de Duitse rederij beter zal gaan en dat deze rederij een goede kans maakt om de concessie te winnen.

Heb jij nieuws of een opmerking? Stuur de redactie een WhatsApp.
Stuur je tip, video of foto's naar:
0511-441202 of nieuws@rtvnof.nl.